Forstår ikke nye dekkregler.
– Påbudet fra 1. november gjelder bare helt nye biler, som fra da av må ha overvåkingssystemet Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) på plass. Vi får mange spørsmål om dette, så det hersker åpenbart en viss forvirring, sier Katrine Køste, produktsjef i dekkjeden Vianor.
TPMS er sensorer som måler lufttrykket i dekkene elektronisk. Hvis noe er galt, får føreren beskjed fra kontrollpanelet på dashbordet. Kravene om at biler skal utstyres med dette systemet, følger av EU-regler som også Norge er pålagt å innføre.
– Bilforhandlerne vil passe på at nye biler oppfyller kravet. For resten av bilparken vil ikke pålegget gjelde før i 2017. For folk flest er det naturlige overgangstidspunktet neste gang de skal kjøpe nye dekk, sier Køste.
Også leverandører av sensorene som nå tas i bruk, har inntrykk av at det råder stor usikkerhet blant bilistene.
Mange spør
– Noen ringer til oss. Enda flere spør i bilbutikken eller der de vanligvis kjøper dekk. Antall henvendelser kommer nok bare til å øke fram mot årsskiftet, sier Bjørn Neuberth, produktsjef i Panvulk.
Firmaet leverer TPMS til dekkjeder og bilverksteder i hele Norge.
Neuberth regner med at elektronisk trykkmåling vil forsterke tendensen til at bileiere benytter seg av dekkhotell og profesjonelle tilbydere av hjulbytte.
– På noen biler vil det være behov for kalibrering hver gang man skifter hjul, og da behøves det kostbart utstyr. Og hvis man endrer hjulenes innbyrdes plassering, kan sensorene gi feilmelding. Færre enn hittil vil nok velge å gjøre jobben selv.
Han mener TPMS vil gi positive effekter både når det gjelder sikkerhet og drivstofforbruk.
To systemer
– Feil lufttrykk svekker bilens kjøregenskaper. Dekkslitasjen øker, og bilen bruker mer drivstoff. Dette må med i regnestykket når det påpekes at reglene gjør bildekk dyrere, sier Neuberth.
Mange norske bilister har allerede et system for trykkmåling montert.
– En del bilmerker har hatt dette en stund, men da som regel i form av en sammenkobling med ABS-systemet. Dette gir utslag når registrert rullemotstand øker over tid, sier Katrine Køste i Vianor.
For å kunne virke forutsetter slike systemer at bilen er i bevegelse.
– Den nye TPMS-teknologien er et direkte system, der sensoren er koblet til ventilen og sender et trådløst signal som gir umiddelbar varsling straks tenningen slås på. Dette gir bedre og raskere informasjon til føreren.
Kilde: Newswire