Meny
15.04.2025

Nye elektriske Ford Puma på vei til Norge: Best på det meste

Nå er nye helelektriske Ford Puma på vei til Norge. Den nye, prisgunstige og lettkjørte kompakt-SUV-en har både klassens suverent største bagasjerom, den raskeste hurtigladingen og det klart laveste strømforbruket.

Den nye elektriske varianten av Fords mest solgte modell i Europa er på mange måter helt unik i sitt segment. I disse dager er internasjonal presse invitert til den første prøvekjøringen av den svært etterlengtede nyheten.

– Med nye Puma får du en ekstremt sporty og toppmoderne elektrisk SUV. Samtidig som de kompakte målene gjør at den er svært lettkjørt og letthåndterlig, er bagasjeplassen større enn i mange langt større SUV-er. Dette er også en prisgunstig modell, som i tillegg har et lavere energiforbruk enn alle andre biler i dette segmentet, sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard.

De første elektriske Pumaene er forventet på norske veier allerede i mai.

For mer informasjon, bilder og video: Klikk her

Enormt med bagasjeromsplass og frunk

Ford Puma hadde det klart største bagasjerommet i klassen, dette har blitt enda større i den elektriske versjonen, og setter en helt ny standard:

  • 523 liters bagasjeromsplass med alle seter i bruk – målt til toppen av seteryggen
  • 574 liters bagasjeromsplass når du laster til taket

Her får du også den smarte og dype Gigaboksen på 145 liter – et vaskbart og drenerbart rom i bunnen av bagasjerommet, perfekt for skitne fjellsko - eller om man trenger plass til ekstra høye gjenstander.

Under panseret på bilen har nye elektriske Puma også en 43 liter stor frunk.

Raskeste lading og laveste strømforbruk i segmentet

Nye forhjulsdrevne elektriske Puma har en estimert rekkevidde på opptil 376 km* (WLTP) og et strømforbruk på svært lave 13,1 kWt/100 km. Det er også klart best i sitt segment.

Ved hurtiglading kan du lade den opp med 124 km rekkevidde på bare 10 minutter**. Lading fra 10 – 80 % er unnagjort på lynraske 23 minutter – også best og raskest i sitt segment.

Den elektriske SUV-en har også Fords velkjente og sporty kjøreegenskaper. Med en elektrisk motor på 168 HK går 0 - 100 km/t unna på 8 sekunder.

To utstyrsvarianter: Svært mye kommer som standard

Den nye helelektriske Ford Puma kommer med svært mye utstyr som standard:

  • For 330 300 kroner kan du nå bestille en godt utstyrt Puma i utstyrsnivå Select. Her får du blant annet 17-tommers aluminiumsfelger, LED-hovedlys med auto fjernlys, flerfarget miljøbelysning, 12-tommers berøringsskjerm med SYNC 4, 6 høyttalere, ryggekamera og flere avanserte førerassistanseteknologier som cruisekontroll, filvarsler og fartsskiltgjenkjenning.
  • Med det høyeste utstyrsnivået Premium er prisen på nye helelektriske Puma fra 353 800 kroner. Da får du i tillegg blant annet 18-tommers aluminiumsfelger, B&O lydanlegg med 10 høyttalere, premium utvendig styling og adaptive LED Matrix hovedlys med blendefrie fjernlys.

Samtlige priser inkluderer 3-års fri service.

Den kompakte elektriske SUV-en kan også blant annet leveres med 19-tommers felger, panoramatak, sort tak og hengerfeste.

Mustang Mach-E inspirert front, spoiler bak og unike alufelger

Eksteriørdesignet til nye elektriske Puma bygger videre på bensinversjonen av Puma – men med et tydelig elektrisk designuttrykk. En tøff front - inspirert av Mustang Mach-E - erstatter den tradisjonelle grillen, mens en sporty bakspoiler og unike aluminiumsfelger bidrar til et elektrisk og aerodynamisk design – som også øker ytelse og effektivitet. Den kompakte SUV-en kan fås i en rekke farger som inkluderer eksklusive og iøynefallende varianter som Electric Yellow og Desert Island Blue.

Digitalt førermiljø med smart oppbevaring og komfortfokus

I det moderne førermiljøet er du omgitt av et digitalt 12,8-tommers instrumentpanel og en 12-tommer stor og sentralt plassert berøringsskjerm med Fords siste generasjon SYNC 4 infotainmentsystem. Her er navigasjonen skybasert, og holder deg oppdatert i sanntid. Trådløs Apple CarPlay og Android Auto gjør det også enkelt å bruke apper og funksjoner på mobiltelefonen, som også kan lades trådløst.

Den nye, forhøyede midtkonsollen gir smart oppbevaringsplass for personlige eiendeler, mens det justerbare armlenet bidrar til at kjøreturen blir mer komfortabel.

Svært lettkjørt i både bymiljø, kø og trange parkeringshus

Den kompakte elektriske SUV-en, Ford Puma, er med sin lengde på 4,2 meter svært lettkjørt – om det er i bytrafikken, i kø eller i et trangt parkeringshus. Med enpedalkjøring er den enda enklere å kjøre i tett trafikk – uansett hvilket av de fire kjøremodusene du velger.

Nye Puma kan også leveres med en førerassistansepakke som inneholder blant annet intelligent adaptiv cruisekontroll, filholder med aktiv filskifteassistent, nødbremseassistent ved rygging og 360 graders kamera. I byen gir kameraene deg full oversikt over omgivelsene og gjør parkering på trange plasser enda enklere.

– Vi har stor tro på at når nordmenn får prøvd nye elektriske Puma, opplevd de svært gode kjøreegenskapene og sett den enorme plassen den kompakte og lettkjørte elektriske SUV-en har, så vil ikke bare Puma bli en europeisk, men også en norsk suksess sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard.

Nye elektriske Ford Puma blir produsert ved Ford Otosan sin toppmoderne bilfabrikk i Craiova i Romania – side om side med Fords nye kompakte elektriske varebil, E-Transit Courier. De elektriske drivlinjene blir produsert ved Fords anlegg i Halewoood i England.

----------------------------

* Estimert rekkevidde i henhold til Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Tallene som vises, er kun ment for sammenligning og bør kun sammenlignes med andre kjøretøy testet etter samme tekniske prosedyrer.

** Ladetid basert på produsentens datasimuleringer. Ladehastigheten reduseres etter hvert som batteriet nærmer seg full kapasitet. Faktiske resultater kan variere avhengig av tidspunkt for maksimal ladeeffekt og batteriets ladetilstand.


« Tilbake

 CMS by Makeweb.no