
04.09.2008
Opptur for turmat
Mer smak og større utvalg har gjort at nordmenn får i seg flere varme måltider på tur. Gresvig har nesten doblet salget av turmat i sommer.
– I løpet av juli i år solgte vi over 80 prosent mer enn i samme måned i fjor, sier Espen Vikanes, sjef for friluftssalget i Gresvig.
Det betyr nesten 45 000 poser av det norskproduserte Real Turmat, som utgjør mesteparten av turmatsalget.
Gresvig står bak G-Sport, Intersport og Sportshuset.
Kjedene satser tungt på turmat, og de oransje Real-posene har fått en mye mer synlig plass enn før.
– Flere smaker og høyere kvalitet på maten forklarer mye av oppsvinget.
Posene veier bare 142 gram og er frysetørrete, velsmakende måltider som bare trenger å tilsettes kokende vann rett i posen, sier Vikanes.
Brimi-effekt
Før var turmat noe man hadde med for å bli mett.
Nå er kunnskapen om ernæring bedre.
– Nordmenn er blitt mer bevisste på hva de spiser før og under trening. Mer avanserte turmatvaner er en annen variant av samme trend, sier Kjetil Løken, markedssjef i G-Sport.
Han tror Arne Brimi og programserien ’’Gutta på tur’’ har hatt mye å si for oppfatningen av at turmat kan være mye mer enn en nistepakke.
– Det er lett å slurve med måltidene når man er på tur fordi man ikke sitter ved et bord.
Men det er viktig å få i seg mat også underveis, ikke bare på forhånd.
Du skal heller ikke undervurdere den positive psykologiske effekten av et varmt måltid som smaker godt, sier Løken.
– Maten du spiser bør være rik på proteiner og særlig karbohydrater, så kroppens lagre ikke går tomme, sier han.
Karbohydrat lagres som glykogen i lever og muskler og gir muskelcellene energi til å utføre arbeid. Grovt brød, kornblandinger, frukt, poteter, ris, pasta er typisk karbohydrat-rik mat.
Velger tradisjonelt
Økt turmatsalg er en del av det generelle oppsvinget for turutstyr.
Bare hittil i år har butikkene til Gresvig-konsernet økt salget av utstyr til jakt- og friluftsliv med rundt 30 prosent.
– Vi er inne i en sunn bølge, der en aktiv livsstil er forbundet med status. Samtidig som folk har god råd til å skaffe seg bra utstyr, sier Espen Vikanes i Gresvig.
Middagene til Real-posene har navn som Pasta Provence, Chili con Carne, Pasta Bolognese og Chicken Curry.
– Men lapskaus- og viltgrytevariantene utgjør nesten halvparten av salget vårt.
Nordmenn velger med andre ord ganske tradisjonelt, i hvert fall foreløpig.
Mulig vi assosierer fjell og utmark med tradisjoner og at matpreferansene avspeiler dette, sier Vikanes.