
01.09.2009
Skal bevise designlønnsomhet
For første gang skal effekten av norsk design måles og landets mest lønnsomme designprosjekter kåres.
– Antall søknader fra norsk næringsliv er over all forventning, sier prosjektleder Marianne Utnes Kjøsnes.
Utmerkelsen ”Design Effekt” skal deles ut av Norsk Designråd under Næringslivsdagen 2009 i oktober i år. Den blir den første av sitt slag i Norge, og én av få på verdensbasis.
– Vi ønsker å føre helt konkrete bevis for at design faktisk lønner seg. ”Design Effekt 09” har bare ett formål, nemlig å vise fram resultatene av designinvesteringer, fastslår Marianne Utnes Kjøsnes i Norsk Designråd.
De siste ukene er hun blitt oversvømt av søknader fra norske bedrifter og organisasjoner.
– Vi har mottatt hele 36 søknader, selv om dette er første året vi deler ut utmerkelsen. Britene hatt en tilsvarende kåring i nesten 20 år, og de mottar i snitt 70 søknader.
I Norge er befolkningen 12 ganger mindre. Dette viser at vi har truffet veldig godt i markedet, sier Utnes Kjønes.
Design står sterkere
Designbevisstheten har økt sterkt i næringslivet de senere årene.
En undersøkelse foretatt av Norsk Designråd og Medialect viser at nesten 9 av 10 bedriftsledere mener design er viktig for norsk næringsliv, og rundt 8 av 10 melder om at design er viktig i deres egen bedrift eller organisasjon.
– Ved å synliggjøre norske designsuksesser og hva disse har betydd for bedrifters bunnlinje, vil vi inspirere til å ikke bare jobbe mer med design, men også til å jobbe bedre med design.
Da må vi komme opp med argumenter som er overbevisende også sett fra et forretningsperspektiv, sier Utnes Kjøsnes.
Hun tror finanskrisen kan ha bidratt til å øke interessen for å investere i design.
– De bedriftene som lykkes best med innovasjon og design, produserer bedre og mer konkurransedyktige produkter og tjenester enn konkurrentene.
I dårlige tider er dette desto viktigere, konstaterer hun.
Fagtungt samarbeid
Med seg på laget har Norsk Designråd fått britiske Design Business Association (DBA), som står bak en lignende utmerkelse i Storbritannia.
Norsk Designråd har fått tilgang på metodikken DBA bruker for å måle designeffekt samt de erfaringer organisasjonen har samlet opp gjennom to tiår.
– Dette gir oss et sterkt fundament å bygge vårt eget arrangement på. DBA gir oss ekstra tyngde og kunnskap, slik at vi raskt kan etablere ”Design Effekt 09” som en viktig hendelse i norsk næringsliv, sier Utnes Kjønes.
Dette er første gang det gjennomføres en lisensiering av DBAs utmerkelse til en samarbeidspartner utenfor Storbritannia.
Utmerkelsen ”Design Effekt” skal deles ut av Norsk Designråd under Næringslivsdagen 2009 i oktober i år. Den blir den første av sitt slag i Norge, og én av få på verdensbasis.
– Vi ønsker å føre helt konkrete bevis for at design faktisk lønner seg. ”Design Effekt 09” har bare ett formål, nemlig å vise fram resultatene av designinvesteringer, fastslår Marianne Utnes Kjøsnes i Norsk Designråd.
De siste ukene er hun blitt oversvømt av søknader fra norske bedrifter og organisasjoner.
– Vi har mottatt hele 36 søknader, selv om dette er første året vi deler ut utmerkelsen. Britene hatt en tilsvarende kåring i nesten 20 år, og de mottar i snitt 70 søknader.
I Norge er befolkningen 12 ganger mindre. Dette viser at vi har truffet veldig godt i markedet, sier Utnes Kjønes.
Design står sterkere
Designbevisstheten har økt sterkt i næringslivet de senere årene.
En undersøkelse foretatt av Norsk Designråd og Medialect viser at nesten 9 av 10 bedriftsledere mener design er viktig for norsk næringsliv, og rundt 8 av 10 melder om at design er viktig i deres egen bedrift eller organisasjon.
– Ved å synliggjøre norske designsuksesser og hva disse har betydd for bedrifters bunnlinje, vil vi inspirere til å ikke bare jobbe mer med design, men også til å jobbe bedre med design.
Da må vi komme opp med argumenter som er overbevisende også sett fra et forretningsperspektiv, sier Utnes Kjøsnes.
Hun tror finanskrisen kan ha bidratt til å øke interessen for å investere i design.
– De bedriftene som lykkes best med innovasjon og design, produserer bedre og mer konkurransedyktige produkter og tjenester enn konkurrentene.
I dårlige tider er dette desto viktigere, konstaterer hun.
Fagtungt samarbeid
Med seg på laget har Norsk Designråd fått britiske Design Business Association (DBA), som står bak en lignende utmerkelse i Storbritannia.
Norsk Designråd har fått tilgang på metodikken DBA bruker for å måle designeffekt samt de erfaringer organisasjonen har samlet opp gjennom to tiår.
– Dette gir oss et sterkt fundament å bygge vårt eget arrangement på. DBA gir oss ekstra tyngde og kunnskap, slik at vi raskt kan etablere ”Design Effekt 09” som en viktig hendelse i norsk næringsliv, sier Utnes Kjønes.
Dette er første gang det gjennomføres en lisensiering av DBAs utmerkelse til en samarbeidspartner utenfor Storbritannia.
For mer informasjon om Design Effekt se http://www.norskdesign.no/design-effekt/category8008.html