
01.05.2008
Endelig kan boksen lukkes
Etter langvarig utviklingsarbeid har det endelig lykkes en aktør å bøte på ulempe nr. 1 med drikkeboksen av stålblikk eller aluminium:
Muligheten til å lukke den. Nyheten, som er epokegjørende, kommer fra Ball Packing Europe. Første produkt ute er Coca-Colas energidrikk Burn, som nå er introdusert på det franske markedet. Potensialet er enormt.
Løsningen består av en flattliggende aluminiums/plastmekanisme integrert i lokket på boksen.
Den kalles Ball Resealable End. Ved å dreie på denne åpnes boksen, og med en dreining tilbake lukkes den. Boksen ellers beholder den kjente formen.
Coca-Cola gjennomførte en testfase med nyheten i fjor, og forbrukerne skal ha gitt den stor anerkjennelse: ”Ideell for folk i farta”, ”dekker eksakt mine krav til en emballasje” og ”svært forbrukervennlig” lød dommen i en spørreundersøkelse.
Teknisk sett har dette vært en svært krevende oppgave. På den ene siden skal pakningen være lett å åpne, på den andre siden er ikke bare tettheten, men også boksens trykkstabilitet absolutte krav.
– Flere forbrukerundersøkelser har vist at drikkebokser er populære på markedet på grunn av følelsen som forbrukeren få av friskhet og kjølighet. Likevel griper mange forbrukere heller til PET-flasker med skrukort, sier Rob Miles, visepresident for salg og markedsføring ved Ball Packaging Europe.
– Men med denne innovasjonen mister PET-flasken sitt hovedargument i konkurranse med metallboksen. Åpne-/lukkemakanismen vår danner en fullstendig lys- og gassbarriere – en viktig forutsetning for kvalitet og lang holdbarhetstid, føyer han til.
Vincent Bouin, markedssjef i Coca-Cola France, sier at den gjenlukkbare boksen står for et enormt fremskritt på drikkevaresektoren.
– Alle våre handelspartnere har mottatt innovasjonen med stor entusiasme, understreker han.
I utviklingsarbeidet har Ball Packaging Europe samarbeidet med så vel Coca-Cola som det nederlandske firmaet Bound2B BV. Det er sjefen for dette, Antonio Perra, som vil bli regnet som oppfinnelsens far.
Kilde: Packnews
Løsningen består av en flattliggende aluminiums/plastmekanisme integrert i lokket på boksen.
Den kalles Ball Resealable End. Ved å dreie på denne åpnes boksen, og med en dreining tilbake lukkes den. Boksen ellers beholder den kjente formen.
Coca-Cola gjennomførte en testfase med nyheten i fjor, og forbrukerne skal ha gitt den stor anerkjennelse: ”Ideell for folk i farta”, ”dekker eksakt mine krav til en emballasje” og ”svært forbrukervennlig” lød dommen i en spørreundersøkelse.
Teknisk sett har dette vært en svært krevende oppgave. På den ene siden skal pakningen være lett å åpne, på den andre siden er ikke bare tettheten, men også boksens trykkstabilitet absolutte krav.
– Flere forbrukerundersøkelser har vist at drikkebokser er populære på markedet på grunn av følelsen som forbrukeren få av friskhet og kjølighet. Likevel griper mange forbrukere heller til PET-flasker med skrukort, sier Rob Miles, visepresident for salg og markedsføring ved Ball Packaging Europe.
– Men med denne innovasjonen mister PET-flasken sitt hovedargument i konkurranse med metallboksen. Åpne-/lukkemakanismen vår danner en fullstendig lys- og gassbarriere – en viktig forutsetning for kvalitet og lang holdbarhetstid, føyer han til.
Vincent Bouin, markedssjef i Coca-Cola France, sier at den gjenlukkbare boksen står for et enormt fremskritt på drikkevaresektoren.
– Alle våre handelspartnere har mottatt innovasjonen med stor entusiasme, understreker han.
I utviklingsarbeidet har Ball Packaging Europe samarbeidet med så vel Coca-Cola som det nederlandske firmaet Bound2B BV. Det er sjefen for dette, Antonio Perra, som vil bli regnet som oppfinnelsens far.
Kilde: Packnews