
Gondoler, taubaner og båter: DHL leverer pakker på vanskelig tilgjengelige steder over hele verden
- DHL Groups logistikkselskap opererer i mer enn 220 land og territorier
- Fem ukonvensjonelle løsninger på levering under spesielle forhold

Levering med DHL-gondol i Venezia
Å levere pakker i ulike
regioner rundt om i verden krever ofte kreative og skreddersydde løsninger.
Enten man skal navigere i de smale kanalene i Venezia med gondoler, bestige
Tysklands høyeste fjell med taubane, eller krysse det vidstrakte Nigerdeltaet med
båt – leveranser i ulike deler av verden krever ofte kreative og skreddersydde
løsninger.
Gondoler i Venezia
Levering med bil eller
sykkel er vanskelig i den historiske byen Venezia i Italia. I stedet for gater
har Venezia et nettverk av vannførende kanaler. DHL bruker gondoler i dette
nettverket til å levere pakker. Gondolene er en integrert del av vanntrafikken
på Canal Grande og er litt bredere enn de slanke båtene som brukes til å ro
turister i. DHL er for øvrig avhengig av en leveringsgondol i en by til i
verden: på kanalene (Grachten) i Amsterdam, Nederland.
Taubane til Tysklands høyeste postkontor
|
DHL Group driver Tysklands høyestliggende postkontor på Zugspitze i
Alpene, i en høyde av ca 2.600 meter. Postmann Andreas Oberauer leverer daglig
brev og pakker til et av de mest avsidesliggende stedene i landet, og må ta
taubane for å få tømt postkassen på fjellplatået. Om det er solskinn eller
ruskevær, posten bringes pålitelig frem via Zugspitzbahn til restaurantene og
utsiktsplattformen. «Den fantastiske utsikten veier opp for mye, selv om været
noen ganger er stormfullt,» sier Oberauer.
Båter i African River-regionen
|
For leveranser i den vestafrikanske byen Lagos i Nigeria, bruker DHL
båt. To båter opererer daglig mellom fastlandet i Lagos og det sørlige
distriktet på Victoria Island. Elvekryssingen tar ca. bare 18 minutter, mens
ruten på land til sammenligning kan ta opptil tre timer pga. stor trafikk og
dårlige veier.
Truger i Norge
|
Truger brukes i områder med mye snø som hjelp for å nå ut til kundene
i Norge. Det spesielle skotøyet er ca 50 cm langt og 20 cm bredt for hver fot,
og brukes i avsidesliggende steder som ikke kan nås med vanlige
leveringskjøretøy. Trugene festes med borrelås. Den flate og store overflaten
på trugene stabiliserer holdningen og forhindrer at de synker ned i snøen.
DHL Solar Boat i Berlin
|
I Berlin fungerer DHL-sjåførene også som kaptein på en solcelledrevet båt på Spree-elven. «Kundene våre synes det var morsomt da jeg først begynte å krysse elven,» sier kaptein Dirk Braumann. «Alle er vennlige, og jeg har aldri opplevd at en pakke har falt i vannet!» Siden båten opererer på solenergi, er den ikke bare praktisk, men også miljøvennlig – et eksempel på hvordan DHL er forpliktet til bærekraftig og innovativ logistikk.