
Kolsåsbanen er ferdigstilt og åpnet for trafikk helt til Kolsås
Kolsåsbanen er gjenåpnet etter åtte år uten trafikk, og Bærums befolkning har igjen fått T-bane hele veien til Kolsås. Søndag 13. oktober gjenåpnet stasjonene Gjettum, Hauger og Kolsås, og T-banen trafikkerer med det hele strekningen på Kolsåsbanen.
Gjenåpningen
av den tradisjonsrike Kolsåsbanen fra 1924 representerer en viktig milepæl i
utviklingen av kollektivtrafikken i Akershus og Oslo. Banen er bygd med
metrostandard og er i dag en kapasitetssterk og moderne T-bane som er raskere
og sikrere enn den gamle Kolsåsbanen. Banen ble stengt i 2006 fordi det ikke
var forsvarlig å trafikkere den uten at det ble gjort store utbedringstiltak.
13 nye stasjoner er bygd med universell utforming på strekningen mellom
Montebello i Oslo og Kolsås i Bærum, og det er etablert 750
innfartsparkeringsplasser.
Kollektivløft
– Dette er en historisk dag for hele
kollektivtrafikken i Akershus og Oslo og en viktig milepæl for
utbyggingsarbeidet i Sporveien. Byggingen av nye Kolsåsbanen er med dette
ferdig, og vi åpner stasjonene nr. 98, 99 og 100 i Sporveiens T-banesystem. Jeg
er stolt av at vi kan levere en topp moderne T-bane til Bærums innbyggere
innenfor tids- og kostnadsrammen på 2,9 milliarder kroner, sier sporveissjef
Cato Hellesjø.
Kollektivløft for Bærum
– Åpningen av hele Kolsåsbanen
gir et kollektivløft for hele Bærums befolkning. Dette vil nok gjøre hverdagen
enklere for mange ved at enda flere får mulighet til å reise kollektivt til og
fra jobb. Det er et godt miljøvalg, og for mange vil det bli mer tidseffektivt
enn å stampe i bilkø på overfylte veier. T-banen har hatt den største veksten i
antall reisende de siste årene, og kundetilfredsheten har også økt kraftig.
Årsaken er at linjenettet gjør det enkelt å komme seg rundt i
hovedstadsområdet, T-banen kjører ofte, den er effektiv og kommer i tide, sier
administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.
Tre faser
Utbyggingen
av Kolsåsbanen har blitt gjennomført i tre faser, med Sporveien som byggherre.
Første fase omfattet strekningen fra Montebello i Oslo til bygrensen ved
Lysakerelven. Oslo kommune finansierte denne delen av Kolsåsbanen. Akershus
fylkeskommune har finansiert oppgraderingen fra Lysaker til Gjønnes i fase 2,
og ferdigstillelsen til Kolsås. Totalt har 12 km med banestrekning blitt
modernisert og 13 nye stasjoner er blitt bygd til en prislapp på 2,9 milliarder
kroner.
Kilde: mynewsdesk.com