Meny
26.07.2022

Ford tester robotladestasjon hvor du ikke trenger gå ut av bilen for å lade

Ford har nå utviklet en prototype på en robotladestasjon hvor føreren ikke trenger å gå ut av bilen, men starter ladingen fra sin egen mobiltelefon. På sikt kan teknologien i kombinasjon med selvkjørende biler gjøre at hele ladeprosessen kan bli helautomatisk.


Selv om det å lade en elbil blir sett på som en enkel oppgave for de fleste, kan det være en utfordring for mennesker med nedsatt funksjonsevne, mobilitetsutfordringer og eldre. Robotladestasjonen Ford nå tester, er en del av et større forskningsprosjekt for å utvikle automatiske ladeløsninger for elektriske biler og fullautomatisert lading for selvkjørende biler.

– Vårt mål er at alle skal kunne forflytte seg fritt rundt. Akkurat nå er det å fylle opp en bensin-/dieselbil eller lade opp en elektrisk bil en utfordring for noen sjåfører. Med robotladestasjonen blir dette enklere, sier forskningsingeniør hos Ford Europas Research and Innovation Center, Birger Fricke.

– Trenger ikke være avhengig av andre for å lade opp bilen

Når robotladestasjonen blir aktivert åpner det seg et deksel og ladarmen finner selv veien til ladekontakten på bilen ved hjelp av et lite kamera. Via FordPass-appen kan deltakerne i pilotprosjektet overvåke ladestatusen. Når ladingen avsluttes, kobler den fra bilen og går tilbake til utgangsposisjonen.

– Jeg stoppet å fylle opp tanken på bilen min for flere år siden. Det gjør ektemannen min for meg. Det ble rett og slett for krevende. Med robotladestasjonen trenger jeg i fremtiden ikke lenger være avhengig av andre for å få gjort dette, sier Angela Aben. Hun jobber med kommunikasjon i Ford Europa og er rullestolbruker.

Robotladestasjonen, som er spesialutviklet ved universitetet i Dortmund i Tyskland, kan også i fremtiden installeres både på handikapplasser, parkeringshus og i private hjem. Teknologien kan også støtte raskere lading av elbiler i fremtiden.

Kan sende bil uten sjåfør for å lade i fremtiden

I fremtiden kan også hele ladeprosessen bli helautomatisert, med minimal eller ingen involvering fra føreren. Føreren av bilen sender simpelthen sin selvkjørende bil til ladestasjonen for så å kalle den tilbake når ladingen er fullført.

Forskningsprosjektet er en del av Fords storstilte elektrifiseringsplan. Et oppfølgingsprosjekt med hurtigladenettverket IONITY skal se på hvordan robotladestasjonen ytterligere kan forbedres.

Fords raskt voksende «Blue Oval Charging Network» gir allerede kunder tilgang til mer enn 300 000 ladere i hele Europa. For å hjelpe førerne med å finne ladestasjoner og betale for ladingen, kan Ford Charge Assist nås ved bruk av berøringsskjermen i biler med Ford SYNC 4 infotainment-system.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no