For lav mønsterdybde på dekk kan forårsake alvorlige ulykker
For lav mønsterdybde på både vinter og sommerdekk utgjør en stor sikkerhetsrisiko på norske veier, mener daglig leder Glenn Westbryhn i Lillestrøm Dekk og Felg.
– Mønsterdybden dreier seg ikke bare om fremkommelighet men også om å
drenere bort vått underlag og slaps for å unngå vannplaning og alvorlige
ulykker, sier daglig leder Glenn Westbryhn i Lillestrøm Dekk og Felg.
– Fortsatt er det for mange som lar være å investere i kvalitetsdekk som reduserer faren for alvorlige ulykker, sier daglig leder Glenn Westbryhn i Lillestrøm Dekk og Felg.
I vintermånedene er det viktig å ha riktig mønsterdybde på dekk. – Mønsterdybden dreier seg ikke bare om fremkommelighet men også om å drenere bort vått underlag og slaps for å unngå vannplaning. På den måten oppnår du gode kjøreegenskaper og riktig bremseeffekt, sier Westbryhn. Han har jobbet en mannsalder i dekkbransjen og kommer med følgende oppfordring til bilister. – Avfett og vask dekkene jevnlig for å oppnå maksimal veigrep.
Gradvis forbedring
De siste årene har Lillestrøm Dekk og Felg merket en gradvis forbedring i valg av kvalitetsdekk blant bilister. – Flere er opptatt av å kjøpe premium vinterdekk for å oppnå økt kvalitet, komfort og fremkommelighet, sier Westbryhn. Premium har en riktig blanding av naturgummi og en helt annen stammeoppbygning og mønsterutforming tilpasset tunge hybride og elektriske biler. – Dekkene har bedre grep enn syntetiske gummidekk. For en middelsstor privatbil er slike dekk litt dyrere mens prisen for større dekkdimensjoner er høyere. Vi opplever at gjennomsnittsbilister er mer opptatt av riktig dekkutrustning mens de har store og gromme biler, er mindre opptatt av hva de setter på felgene. Min oppfordring er derfor å velge riktig dekk for å oppnå optimal kjøresikkerhet.
Stor trafikkrisiko
Slitte dekk med en mønsterdybde på 1,6 mm utgjør en stor risiko. – Nærmer du deg 3 mm bør du vurdere å bytte dem. Vi snakker tross alt om fire flater som er i konstant kontakt med veiunderlaget under kjøring. Ekstremt lav dekkflate kan forårsake vannplaning og jo høyere hastighet desto lengre blir nedbremsingstid, sier Westbryhn. Han legger til at det ikke er lovpålagt å skifte dekk som har for lavt dekkmønster. – Jeg mener det bør komme ren lovendring for å unngå alvorlige ulykker. Når det er sagt, foretar Statens Vegvesen jevnlige kontroller av bilenes dekkutrustning. Er den for dårlig kan bilen enten få mangellapp eller bli avskiltet.
Skjerpede kontroller
– For tyngre kjøretøy er kontrollene skjerpet spesielt på grenseovergangene. Norge har blant de strengeste kravene til merking av dekk i verden. Veistandarden og værforholdene i Norge er forskjellig fra resten av Europa. Utenlandske sjåfører som kommer til Norge med nedslitte sommerdekk og legger ut på norske vinterveier, utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Kjører du lastebil med henger må du ha med deg 7 kjettinger. Med så mange fjelloverganger og dårlige veier, krever det godt skodde biler.
Heldigstilt bransje
Lillestrøm Dekk og Felg har klart seg godt i løpet av pandemien som har herjet Norge i snart to år. – Vi har profesjonelle dekkspesialister som kan sitt håndverk til fingerspissene. Pandemien har ikke påvirket forretningsdriften i negativ retning som f.eks. overnattings- reise- og transportbransjen som blør kraftig. Yrkesbiler må frem med sine varer til forbrukerne over hele landet. Slik sett er vi i en heldigstilt bransje, sier Westbryhn til slutt