Flyselskap skroter penn og papir
Det europeiske transportflyselskapet West Atlantic har i mange år brukt penn og papir for å ha kontroll på logistikken. En løsning som nå er skrotet til fordel for Panasonics Toughpad FZ-G1. Resultatet er en bedre og mer effektiv arbeidshverdag i form av spart tid, økt brukervennlighet og bedre oversikt.
Magnus Klasson, operasjonsansvarlig for West Atlantic i Norge, sier de bruker Panasonic sin Toughpad som en EFB eller Electronic Flight Bag.
– Et av de viktigste kriteriene for å velge løsning var å finne enheter som tåler en støyt da det kan gå hardt for seg. Det hender rett som det er at enhetene faller i bakken ved av- og pålossing. Vi kan derfor ikke benytte teknologi som går i stykker. Toughpad FZ-G1 er i så måte perfekt for oss. Den er robust og kan brukes i alle værtyper enten sola skinner eller regnet faller, sier han.
Enklere å kontrollere lasten
West Atlantic har to sett av typen Panasonic Toughpad FZ-G1 – en til hver av de to pilotene på de fleste av selskapets fly. Hensikten er å lette på mengden fysiske materialer som kritiske manualer og sikkerhetspapirer. Flere av operasjonene som tidligere har vært svært tidkrevende i form av store fysiske materialer, er nå digitalisert. For eksempel har teknologien gjort det enklere å kontrollere lasten og kontrollere at temperaturen på flyet er riktig.
– Med Panasonic FZ-G1 er transporten sikret via et par tastetrykk. Informasjonen oppdateres uten at fysiske papirer må fraktes med luft eller bakketransport. Papirbruken er så å si eliminert, sier Magnus Klasson.