10.08.2012
Fjord Line bytter fra diesel til gass
Fjord Line velger nå å legge seg på en mer miljøvennlig linje og bytter derfor ut de eksisterende dieselmotorene i nybyggene MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord. I stedet setter de inn fire Rolls-Royce gassmotorer samt gassystem i hver båt. Fra før har båtene alt fått installert Rolls-Royce sitt drivstofføkonomiske integrerte ror- og propellsystem, Promas, som alene øker fremdriftskraften til fartøyet med fem til åtte prosent. I tillegg leverer Rolls-Royce tunnelthrustere samt ACON gasskontrollsystem som styrer gasstankene.
Gjennombrudd
– Dette er et gjennombrudd for bruk av LNG som drivstoff til denne typen ferger, og vi er veldig glade for å få ta del i dette spennende prosjektet. Ved bruk av gassmotor vil man se en betydelig reduksjon i CO2 og NOx, og praktisk talt ingen utslipp av sot og svovel sammenlignet med konvensjonelle motorer. Cruisefergene får det siste av teknologi for å sikre de reisende effektiv og miljøvennlig transport, sier Robert Løseth, Rolls-Royce Senior VP - Merchant som har ansvar for fremdriftssystem og motorer.
Det er hensynet til miljøgevinsten samt lønnsomheten med dagens gasspris som gjør at rederiet nå snur. Ved å velge gass fremfor diesel som drivstoff blir de heller ikke rammet av regler og avgifter ved å drive i et utslippskontrollert område, også kalt ECA (Emission Control Area). LNG- motorer imøtekommer kravene uten ytterligere tiltak om bord i båtene. Fartøyene vil nå også bidra til å bedre luftkvaliteten i byene der de legger til, for eksempel i Bergen, der akkurat dette har vært et stort problem.
Miljøstrategi
– Fjord Line har en klar miljøstrategi, og vår banebrytende satsing på flytende naturgass (LNG) innebærer at vi får den første og største cruisefergen som benytter det mest miljøvennlige drivstoffet. Dette vil gi en betydelig miljøgevinst, og for å lykkes med vår satsing der bare naturgass brukes i skipets motorer, har det vært avgjørende å benytte teknologi som er velprøvd. Rolls-Royce ligger i front med hensyn til utvikling av slike motorer. Vi er derfor svært glade for at de skal levere motorene til de to nye skipene, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line, og legger til: – LNG inneholder verken svovel eller tungmetaller og reduserer CO2- utslippene med over 20 prosent sammenlignet med tungolje. Vårt mål er at våre to nye skip skal bli anerkjent som en av de mest miljøvennlige cruiseferger på verdens basis.
RoPax-fartøy
Fergene er såkalt RoPax-fartøy, bygget for frakt av både kjøretøy og passasjerer. Hvert av de to skipene blir på 4000 dødvekttonn og får en lengde på 170 meter. De vil ha 306 lugarer hver, ha plass til 1500 passasjerer og 600 personbiler. Gassmotorene fra Rolls-Royce blir produserte ved fabrikken Bergen Engines på Hordvikneset utenfor Bergen, og gassutstyret skal leveres i løpet av 2012. Kontrakten har en verdi på 220 millioner kroner for Rolls-Royce.
Kilde: Rolls-Royce
Gjennombrudd
– Dette er et gjennombrudd for bruk av LNG som drivstoff til denne typen ferger, og vi er veldig glade for å få ta del i dette spennende prosjektet. Ved bruk av gassmotor vil man se en betydelig reduksjon i CO2 og NOx, og praktisk talt ingen utslipp av sot og svovel sammenlignet med konvensjonelle motorer. Cruisefergene får det siste av teknologi for å sikre de reisende effektiv og miljøvennlig transport, sier Robert Løseth, Rolls-Royce Senior VP - Merchant som har ansvar for fremdriftssystem og motorer.
Det er hensynet til miljøgevinsten samt lønnsomheten med dagens gasspris som gjør at rederiet nå snur. Ved å velge gass fremfor diesel som drivstoff blir de heller ikke rammet av regler og avgifter ved å drive i et utslippskontrollert område, også kalt ECA (Emission Control Area). LNG- motorer imøtekommer kravene uten ytterligere tiltak om bord i båtene. Fartøyene vil nå også bidra til å bedre luftkvaliteten i byene der de legger til, for eksempel i Bergen, der akkurat dette har vært et stort problem.
Miljøstrategi
– Fjord Line har en klar miljøstrategi, og vår banebrytende satsing på flytende naturgass (LNG) innebærer at vi får den første og største cruisefergen som benytter det mest miljøvennlige drivstoffet. Dette vil gi en betydelig miljøgevinst, og for å lykkes med vår satsing der bare naturgass brukes i skipets motorer, har det vært avgjørende å benytte teknologi som er velprøvd. Rolls-Royce ligger i front med hensyn til utvikling av slike motorer. Vi er derfor svært glade for at de skal levere motorene til de to nye skipene, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line, og legger til: – LNG inneholder verken svovel eller tungmetaller og reduserer CO2- utslippene med over 20 prosent sammenlignet med tungolje. Vårt mål er at våre to nye skip skal bli anerkjent som en av de mest miljøvennlige cruiseferger på verdens basis.
RoPax-fartøy
Fergene er såkalt RoPax-fartøy, bygget for frakt av både kjøretøy og passasjerer. Hvert av de to skipene blir på 4000 dødvekttonn og får en lengde på 170 meter. De vil ha 306 lugarer hver, ha plass til 1500 passasjerer og 600 personbiler. Gassmotorene fra Rolls-Royce blir produserte ved fabrikken Bergen Engines på Hordvikneset utenfor Bergen, og gassutstyret skal leveres i løpet av 2012. Kontrakten har en verdi på 220 millioner kroner for Rolls-Royce.
Kilde: Rolls-Royce