Fjernstyrt el-robot løser ekstreme utfordringer
De høyteknologiske robotene til canadiske Argo skal hjelpe NASA med å avdekke om det er vann på månen i 2024.
Nå blir den avanserte teknologien også tilgjengelig i Norge. Åttehjulingen Argo R8 er en fjernstyrt elektrisk robot som løser ekstreme utfordringer.
230 kilo tunge Argo Artemis Jr. er valgt som terrengkjøretøy når NASA skal utvikle verktøyet som kreves for å finne vann på månen i 2024. Firehjulingen er en av flere fjernstyrte elektriske terrengkjøretøy fra den canadiske produsenten Argo. Space Rover-serien består av spesialutviklede roboter for romfart – bygget på teknologien i den mer tilgjengelige XTR-serien.
Nå er denne teknologien også tilgjengelig i Norge. Importør Erling Sande AS har hentet inn den første fjernstyrte Argo-roboten til landet. Dette er en åttehjuling – spesialdesignet for inspeksjon av rørsystemer, med et offroad-understell bygget for å håndtere krevende terreng.
Argo er mest kjent for sine seks og åtte hjuls amfibiske terrengkjøretøy med konvensjonelle motorer. Nå kommer også de elektriske utgavene til Norge. I første omgang som fjernstyrte roboter.
- Potensialet til Argos elektriske fjernstyrte kjøretøy er stort. Allerede i dag brukes de til å slukke branner, inspisere tunneler, fjerne mistenkelige kofferter ved flyplasser, i militære operasjoner og i forbindelse med gruvedrift. Vi tror mange brukergrupper her i Norge kan dra nytte av teknologien, sier salgs- og produktsjef ved Erling Sande AS, Thommas Fylling.
Argo XTR Robots produseres med fire, seks eller åtte hjul. Disse kan også leveres med belter, ikke bare for økt fremkommelighet på snø, men også for mer skånsom kontakt med underlaget.
R8-modellen, som nå er på plass i Norge, leveres skreddersydd for brukeren. Understell og motor er standard, men den øvre delen designes til de ulike behovene.
- Modellen vi har tatt inn nå har en stor flate på den øvre delen. Dette er for at arbeidere kan bevege seg fritt i tunneler, sier Thommas Fylling.
Den store plattformen på Argo R8 gir mange muligheter – ikke minst i forbindelse med redningsoperasjoner, hvor roboten kan frakte ut flere bårer samtidig.
- Det er også mulig å få robotene levert med autonome funksjoner. Teknologien gjør det for eksempel mulig å få R8 til å følge deg gjennom skogen. Når du har lastet den opp med enten utstyr eller skadede personer, kan den sendes tilbake i det samme sporet til startpunktet. Dette er bare en av mange smarte funksjoner på disse robotene, sier Fylling.
Den første R8-maskinen som nå er ankommet Norge skal brukes i rørsystemet i en av de store byene i Norge. Denne er spesialtilpasset bruk i til dels trange rør og krevende tilgjengelighet.
- Det er ulike behov hos ulike brukergrupper. Derfor kan Argo skreddersy R8 slik kunden ønsker. Arbeidet med de spesifikke tilpasningene blir utført på fabrikken. Det betyr at alle løsninger er godt gjennomprøvde. Argo leverer elektriske roboter også til militære enheter. Her er det svært strenge kvalitetskrav som skal innfris, og vi ser det som et kvalitetsstempel på produktet, sier Fylling.
HMS og sikkerhet har høy prioritert på alle Argo XTR-maskinene, ettersom disse i all hovedsak benyttes av profesjonelle aktører med HMS-krav. Eksempelvis har R8 nødstopp-knapper på fjernkontrollen, på en egen sender og to steder på selve roboten.
- Vi ser også et potensial inne gruvedrift for Argos roboter. Med elektrisk drivkilde er de utslippsfrie. I tillegg kan de bidra til økt sikkerhet for ansatte. R8 tilbyr dessuten høy lastekapasitet der det er behov – enten for transport av utstyr eller mennesker, sier Thommas Fylling. Han er svært glad for at den canadiske produsenten leverer robotene med elektrisk drift.
Argos roboter er blitt benyttet i forbindelse med brann- og redningsarbeid i Nord-Amerika. J5 FireDog er en forlengelse av brannmannen, og er i stand til å strømme 4731 liter per minutt med høytrykksvann. Vanligvis vil det være behov for tre brannmenn for å styre dette trykket. Med J5 FireDog på stedet kan mer oppmerksomhet rettes mot å redde liv og frigjøre to brannmenn.