Firbente medarbeidere jakter dynamitt på E39
ngen elektroniske sensorer kan måle seg med hundenesen, verken i fleksibilitet eller i kapasitet. Sprengstoffhunder er med å gjøre Nye Veier-prosjektet E39 Kristiansand-Mandal enda sikrere.
Hunden Sylvester og hundefører Leif Ove Skancke på Nye Veier-prosjektet E39 Kristiansand - Mandal. Foto: Catchlight
På oppdrag for Nye Veier bygger AF Gruppen nye E39 mellom Kristiansand og Mandal. Denne uken inntar de tre nye, firbeinte medarbeiderne Chili, Corona og Sylvester prosjektet i en litt uvanlig HMS-rolle.
Hundene skal minke risikoen for å påtreffe gjenstående sprengstoff i den videre driften. For å få bygget ny trafikksikker E39 fra Kristiansand til Mandal øst, skal det sprenges og transporteres betydelig med masse. Hundenes oppgave er å søke etter rester av sprengstoff.
- Vi legger stor vekt på å ivareta omgivelsene våre ved sprengning og masseforflytting, og viktigst er sikkerheten til de som jobber i og for prosjektet. For å være trygge på at personell og maskiner ikke blir skadet, og på at vi ikke etterlater oss sprengstoffrester i området, setter vi inn et ekstra sikkerhetstiltak, forklarer utbyggingssjef Harald J. Solvik i Nye Veier.
Spesialtrente snusere
Siden 2012 har AF benyttet søk med trente hunder etter sivile eksplosiver. Fra høsten 2017 startet opptreningen av egne hunder ansatt direkte i AF. Hundene er nå fullt operative og ute i jobb.
- Hundene kan lukte og identifisere sprengstoff. Dette kan dreie seg om å finne gjenstående eksplosiver i grunnen på en effektiv og sikker måte, som i dette tilfellet på E39 Kristiansand- Mandal øst. I AF Decom har vi lang erfaring, sertifikater og de tillatelser som myndighetene krever, for å håndtere alle typer eksplosiver og risikoer knyttet til håndtering av forsagere, sier Kristoffer Modell, rådgiver og hundetrener i AF Decom.
Teknologi og hunder i samspill
Ifølge DSB var det i fjor 300 hendelser knyttet til sprengstoff i Norge, hvorav hovedvekten omhandler forsagere. For å minimere risikoen for ulykker, har Nye Veier innført krav om bruk av elektroniske tennere. Det gjør entreprenøren i stand til å ha digital oversikt over alle sprengladninger og om detonasjon har skjedd som planlagt. Dette søket med hunder er et ledd i å få verifisert at slike tennere faktisk reduserer problemet med gjenstående sprengstoff. Elektroniske tennere medfører en relativt stor merkostnad, men gir også kostnadsbesparende effekter.
Det skal gjennomføres hundesøk i områder hvor det har vært anleggsvirksomhet tidligere for å få ned risikoen for å påtreffe gjenstående, udetonert sprengstoff. Med hundesøk blir det videre arbeidet i prosjektet enda tryggere for prosjektets ansatte.
- Dette er et godt eksempel på effektive og gode sikkerhetstiltak som vi vet virker. Vi er kompromissløse på at ingen skal skade seg i våre prosjekter, og da er det en selvfølge å både prøve ut og innføre nye metoder og tiltar, sier utbyggingssjef Harald J. Solvik i Nye Veier.