Fenalårets franske eventyr
19. juni ble en historisk dag da verdens første kontrakt for eksport av norsk fenalår til franske delikatessebutikker og gourmetrestauranter ble signert i Paris.
– Norge har unike råvarer, og denne kontrakten er beviset på at vi kan vinne innpass i betalingsvillige markeder. At norske matvarer fra landbruket kan konkurrere i ypperste klasse internasjonalt, har jeg vært overbevist om lenge, og regjeringens eksportsatsing har hatt som mål å få til akkurat det. Det har disse produsentene klart gjennom svært godt markedsarbeid og drahjelp fra merkeordningen Beskyttet Betegnelse. Franskmenn forstår verdien av å være en nasjonal matskatt, de har jo mange selv. Nå er det bare for andre like framoverlente produsenter og følge eksempelet til Fenalår fra Norge, sa landbruks- og matminister Sylvi Listhaug, som var til stede under kontraktsigneringen i Paris.
Bon Marche og Restaurant 6 New York
To franske bedrifter skal selge fenalår i Paris: delikatessebutikken Bon Marche og Restaurant 6 New York. Tre ulike typer fenalår skal eksporteres, og bak suksessen står eksportmidler fra Landbruks- og matdepartementet og en produsentsammenslutning av åtte norske fenalårprodusenter. To andre importører signerte også kontrakt: COVIN fra Sveits og Baud i Frankrike, begge er grossister som importerer delikatesseprodukter.
Siden oppstart under Bocuse d'or i Lyon i januar har det vært besøk, demonstrasjoner, testing av hva franske ganer mener om norsk fenalår og ikke minst besøk på besøk på besøk hos potensielle kunder. Blindtester av forbrukere og kokker har også stått på programmet, så mange at to studenter på NMBU leverer en masteroppgave om fenalårets franske eksporteventyr i disse dager.
Litt av en reise
– Dette er resultatet av et halvt års jobbing og hadde ikke skjedd uten eksportstøtte fra Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug, sier styreleder Per Berg i produsentsammenslutningen Fenalår fra Norge
– Fenalår fra Norge er en nasjonal matskatt og behørig beskyttet og merket som det, akkurat som Champagne og Roquefort, og akkurat den merkingen, som en Beskyttet Geografisk Betegnelse eller IGP som det heter på fransk, det er et kvalitetsstempel franskmenn skjønner. Det har vært svært viktig som en forutsetning for å komme inn på markedet sier adm. dir. Nina Sundqvist i Matmerk, som administrerer merkeordningen.
– Vi tror dette er starten på noe stort, og selv om vi starter i det små, så er det jo fantastisk å kunne selge fenalår fra Tind og Sunnmøre i selveste Paris, sier administrerende direktør i Tid, Bjørn Ringstad.
– Alle møtene vi har hatt med franske matentusiaster det siste halve året, har gitt oss solid markedskunnskap. Franskmenn liker fenalår, og det er noe helt nytt i det franske delikatessemarkedet. Her skal vi satse videre, sier Jan Arve Mork fra Bjorli Fjellmat.