Farris-flasker av resirkulert plast
Denne uken endrer Farris-flaskene drakt, og går over til flasker laget med 80 prosent resirkulert plast.
Flaskene er knapt til å skille fra hverandre, men endringen i klimaavtrykket er vesentlig, sier Johanna Ellefsen Rostad, kommunikasjonsdirektør i Ringnes. (foto:Ringnes)
Det resirkulerte materialet som brukes i Farris-flaskene kommer fra det nye gjenvinningsanlegget for plastflasker som ble åpnet tidligere i år. Her får pantede flasker fra det norske markedet nytt liv – i de nye Farris-flaskene blant annet.
80 prosent er best for på sikre at plasten kan brukes på ny – og på ny
Med Imsdal var Ringnes først i Norge til å lansere drikkevareflasker laget av 100 prosent resirkulert plast i 2019. I samråd med pantesystemet Infinitum har selskapet redusert mengden resirkulert plast i flaskene til 80 prosent. Med Farris går Ringnes fra null til 80 % resirkulert materiale.
– Grepet vi har gjort med Imsdal høres kanskje ut som at det er et skritt tilbake, men faktisk handler dette om å ta to steg fram. Ved å redusere mengden resirkulert plast i Imsdal-flaskene forlenger vi levetiden til materialet. Plasten kan ta flere runder i systemet for resirkulering, sier Johanna Ellefsen Rostad, kommunikasjonsdirektør i Ringnes.
– Vi har vist at det er mulig å lage en flaske av 100 prosent resirkulert plast. Når det nå kommer stadig mer resirkulert materiale inn i pantesystemet, må vi vurdere effekten dette har på totalen. Og som Norges største drikkevareselskap er vi forpliktet til å tenke på hva som er best for det totale kretsløpet og være langsiktige, forklarer Rostad.
Hele porteføljen på resirkulert i løpet av 2022
I løpet av 2022 skal alle plastflaskene i Ringnes’ portefølje gå over til 80 prosent resirkulert plast.
- I Ringnes har vi avlagt Plastløftet, der vi blant annet forplikter oss til å øke andelen resirkulert materiale i vår emballasje. I år besluttet vi både å forsere og forsterke målene. Allerede i løpet av neste år vil alle plastflasker i vår portefølje inneholde 80 prosent resirkulert materiale, forteller Rostad.
- Dette representerer en betydelig besparelse i bruken av ny plast og reduserer vårt klimaavtrykk ytterligere. I tillegg er det fint å se at vi med dette virkelig befester norsk drikkevarebransje sin posisjon som verdensledende på pant og bruk av resirkulert materiale, avslutter Rostad.