Fanger energityver om natten
Den beste tiden for å fange energityvene, er når bygget er i nattmodus. Da er det lett å oppdage unødig energibruk, konstaterer Kjell Petter Småge, seniorrådgiver i Grønn Byggallianse.
På konferansen Energismarte Bygg 14.–15. mars beskrev han hvordan de går gjennom bygg for å finne «energityvene», etter modell fra Steen og Strøm i Danmark. Det var de som gjorde dette først, understreket han.
– Man kan ikke stole fullt og helt på automatikken. Vi går gjennom de aktuelle byggene flere ganger i året.
– Man bør sjekke status for EOS-systemet, og vurdere energi- og varmebruk. Videre bør man sjekke SD-anlegget og se om alt er i normal drift. Vi pleier å gå gjennom leietakerareal, hvor vi ser etter unødig bruk av lys og unødig drift av utstyr, samt temperatur-settepunkt. I fellesarealene sjekker vi lys, varmluftsporter, vannbruk osv. Ved fire av fem bygg vi sjekket i fjor, har de gjort tiltak i ettertid. I snitt har de sjekkede byggene fått redusert energiforbruket med 6,9 kWh/kvm/år. Det høres kanskje ikke så imponerende ut, men regner man det om til alle medlemsbedriftene våre, kommer vi opp i 260 GWh/år.
Energiledelse og gode løsninger
Også i den nye bydelen Lilleakerbyen på grensen mellom Oslo og Bærum vil det være høy oppmerksomhet på energiledelse og energieffektive løsninger, fortalte Arnstein Stamnes, direktør eiendomsdrift i Mustad Eiendom.
Mustad Eiendom ble kåret til Årets grønne driftsteam i 2017. De skal drifte alle eiendommene i den nye bydelen selv. Totalt skal det bygges og driftes et areal på over 300 000 kvm. Mustad Eiendom har allerede gjennomført enøk-tiltak på eksisterende bygg i utbyggingsområdet. Alle gjennomførte tiltak, inkludert installasjon av solcelleanlegg og utskifting til LED-belysning, er lønnsomme, påpekte Stamnes.
I likhet med Aaltvedt kunne Stamnes fortelle om vellykket enøksamarbeid hvor tiltakene finansieres gjennom lavere driftskostnader. – Med lange leieforhold er tiltakene lønnsomme, fastslo han.
Snakk mer med kunden
– Kunden er den viktigste aktøren. Der ligger det mye god kompetanse, understreket Geir Pedersen, daglig leder i Spider Industrier. – Vi trenger framoverlente byggherrer, og må være oppmerksomme på mulighetene som åpner seg, sa han.
– Vi må ha kompetanse på flere områder: smarte hjem, elbillading, solkraft, komfortløsninger, sikkerhet, enøk og tilpasning av belysning. Oppmerksomheten må bort fra billige løsninger. I stedet må vi rette oppmerksomheten mot lavere driftskostnader, økt verdi på byggmassen, oversikt, kontroll, arbeidsmiljø, produktivitet, myndighetskrav og image.
– Tenk enkelt, oppfordret han.
– Tilpass løsningen til kundens faktiske behov. Er det ikke bruk for store, sentralstyrte anlegg og SD-anlegg, trenger vi heller ikke selge det inn. Det er viktig å snakke mer med kunden. Installatørene bør tilby energioppfølging og serviceavtale. Og dersom man ikke kan levere alene det kunden trenger, bør man samarbeide for å levere. Og husk at elvarme er tillatt i bygg inntil 1000 kvm, avsluttet han.
Bør ta rådgiverrolle
Elektroinstallatøren bør ta en rådgiverrolle, og sette opp liste over aktuelle tiltak som kunden kan velge fra, mener Marte Aaltvedt, teamleder energi i Caverion. Hun kunne vise til flere slike prosjekter hvor kundens besparelser betaler for alle tiltakene.
Mange av Caverions store kunder har gjennomført Energy Performance Contracting, eller EPC, fortalte hun, og minnet deltakerne på at Enova prioriterer EPC-prosjekter når de innvilger støtte. Slike prosjekter betyr bare fordeler for byggeier, påpekte hun.
– Byggeier sparer tid, får garantert energireduksjon, et mer moderne bygg, og lavere energiutgifter. Eiendommen øker i verdi og blir lettere å leie ut. Også felleskostnadene blir lavere på sikt.
Kilde: Nelfo.no