Elektrisk hjullaster klar for Norge
Den tyske produsenten av hjullastere, Weidemann, er klar med minihjullasteren eHoftrac 1160, som verken har eksos, støy, krav om maskinførerbevis eller behov for årskontroll.
– Våre forventninger er veldig store, fordi maskinen må
passe enda bedre til norske forhold, enn til Tyskland. Norge er jo et foregangsland i Europa
når det gjelder elektriske biler, og jeg er ikke i tvil om at samme teknologi kan bli en suksess
i maskinbransjen. Her kommer Weidemann først av alle med en 100 prosent
elektrisk hjullaster, forklarer salgsjef Morten Iversen hos Stemas Norge.
Hvis man ikke visste
bedre, kunne man tro at eHoftrac 1160 var utviklet nettoppp med tanke på det
norske markedet. El-drift betyr at maskinen kan brukes innendørs uten risiko
for farlige gasser. Dermed er lydnivået
også helt minimalt. Maskinen er nesten lydløs.
Mange besparelser
– Ingen eksos og lavt støynivå er til glede for både bonden
og dyrene i fjøset. Og det er også veldig god økonomi å kjøre elektrisk.
Maskinkonstruktørerne hos Weidemann har beregnet at energiforbruket bare er
omkring halvparten av energiforbruket til en tradisjonell lastemaskin. Med de lave strømprisene og de høye dieselpriser
i Norge gir det en enda større besparelse ved bruk av en elektrisk hjullaster,
sier Morten Iversen.
Foruten de
direkte besparelsene på den daglige driften gir el-maskinen ekstra besparelser
når det gjelder motorolje og filtre. Generelt har den el-drevne maskinen også færre slitedeler,
og det smitter naturligvis også over på utgiftene for løpende service og vedlikehold.
Under den dyre grensen
Weidemann eHoftrac 1160 har en motoreffekt på 12kW. Dermed
er det enda mere penger å spare. Maskiner med over 15kW motoreffekt krever både
maskinførerbevis og årskontroll. Her holder hjullasteren seg behagelig under grensen
til stor fordel for landbruket, sier salgsjef Morten Iversen hos Stemas.
– Den høye
effektiviteten på elektrisk drift gjør at vi som de første på markedet kan
tilby en maskin med elektromotoreffekt under 20 hk, som håndterer de tunge
rundballene. Dermed kan maskinen lovlig brukes til alle jobber på gården. Da
lasteren er uten teleskop-utskytt, slipper man også teleskoplaster-bevis, forteller
Morten Iversen.
Weidemann
eHoftrac er bygd som Weidemanns kjente type 1160 Plus-maskin. Dermed kan den
el-drevne minihjullasteren brukes med alle arbeidsredskaper i
Weidemann-programmet. For maskinføreren er det ingen forskjell på å kjøre tradisjonelt
med dieselmotor eller med el-drift. eHoftrac styres
via pedal og joystisk.
Seks timer på en oppladning
Den nye Weidemann kan leveres med to forskellige
batteripakker.
– Valget mellom
de to batteristørrelsene avhenger av hvor mye man bruker maskinen. Med den minste
av pakkene kan man kjøre opp til fire arbeidstimer på én opplading. Den største
gir en brukstid på opp til seks timer på én opplading, som tar mellom seks og åtte
timer. Normal bruk i Norge er cirka 300 timer årlig, og dermed blir det ikke nødvendig
å lade maskinen daglig, sier salgsjef Morten Iversen.
Batteripakken
har for øvrig en dobbeltfunksjon på Weidemann eHoftrac. Foruten å levere strøm
til driften fungerer den som kontravekt, som gir maskinen enda bedre stabilitet
og vippelast enn de tradisjonelle maskinene i 1160-serien.