Meny
06.03.2014

Electrolux vil skape sunne hjem

Den populære og futuristiske designkonkurransen Electrolux Design Lab mottok i 2013 rekordhøye 1700 bidrag fra over 60 land. Nå avsløres allerede temaet for neste års konkurranse. I 2014 innrettes konkurransen mot helse og bærekraft under temaet ”Creating Healthy homes”.

Electrolux Design Lab 2014 inviterer designstudenter fra hele verden til å presentere sine innovative designløsninger for fremtidige husholdninger. Vinneren mottar et seks måneders betalt hospiteringsopphold ved ett av Electrolux’ globale designsentre og € 5000 i pengepremie.
  Årets tema handler om å skape et sunt og bærekraftig hjem. Studentene utfordres på spørsmålet om hvordan vi i fremtiden kan skape en sunn, hyggelig og avslappende livsstil hjemme, nærmest som et fristed fra det urbane hverdagsstresset, der vi både kan ta vare på oss selv og andre på en enkel, kreativ og bærekraftig måte.
  – Hjemmet vil spille en stadig viktigere rolle ettersom utfordringene knyttet til vår urbane livsstil øker. Da blir det viktigere at våre hjem kan være en fredelig oase der vi faktisk kan slappe av. For Electrolux er Design Lab et viktig virkemiddel for å bygge en innovasjonskultur. I 2014 håper vi å se kreative ideer under temaet “Creating Healthy Homes”, som kan bidra til å skape en positiv retning for folks hverdagsliv i fremtiden og som muliggjør en sunn og bærekraftig livsstil, sier Stefano Marzano, Chief Design Officer i Electrolux.

Tre hovedområder
Til konkurransen kan man sende inn sine ideer til produkter, tilbehør, rekvisita og tjenester innenfor tre hovedområder: Culinary Enjoyment, Fabric Care og Air Purifaction. Det er enkelt å delta i konkurransen: Deltakerne skal sende inn en beskrivelse av sin idé, en visuell skisse som illustrerer ideen og en redegjørelse av aktuelle forbrukerfordeler. Konkurransen åpner for søknader 1. mars 2014, og søknadsfristen er satt til 6. april 2014.

Online konkurranse for global oppmerksomhet
De beste bidragene presenteres på Electrolux Design Lab sin hjemmeside. Deltakere som kommer gjennom første seleksjonsrunde, kan markedsføre sine bidrag i sosiale medier, som gir deltakerne en unik mulighet til å nå et globalt publikum. Siden innlevering av bidrag foregår i forskjellige trinn, åpner dette for et stadig større engasjement rundt den enkeltes bidrag. Studenter kan utvikle sine konsepter underveis, publisere og dele nytt innhold med sitt publikum og blogge om den videre konseptutviklingen. I tillegg vil de få tilbakemeldinger fra Electrolux’ fagpersoner i løpet av den videre utvelgelsesprosessen. Vinneren velges ut av en sammensatt jury bestående av internasjonalt anerkjente fagfolk.

Priser og muligheter
Vinneren mottar er et seks måneders betalt hospiteringsopphold ved et av Electrolux’ globale designsenteret og € 5000 i pengepremie. Nummer to og tre får henholdsvis € 3000 og € 2000. Vinneren av folkets favoritt, som avgjøres gjennom stemmegivning på Electrolux Design Lab sin hjemmeside, mottar € 1000.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no