Eidesvik Offshore bygger verdens første metanol-drevne fartøy for subsea og offshore vind
Eidesvik Offshore inngår partnerskap med det nordnorske selskapet Agalas for å bygge et topp moderne konstruksjonsfartøy (CSV) designet for å utføre operasjoner for subsea og offshore vind markedene. Utstyrt med dual fuel metanolmotorer og et batterihybridsystem vil fartøyet være verdens mest miljøvennlige fartøy innenfor sine driftsområder.
Fartøyet vil eies av selskapet
Eidsvik Agalas AS, der Eidesvik har en majoritetsandel på 50,1%. De resterende
aksjene vil eies av Agalas. Full drift av fartøyet, inkludert besetning, vil
bli levert av Eidesvik. I tillegg har Eidesvik Agalas AS har fått opsjoner for
ytterligere fire fartøy.
Eidesvik
har en lang historie som pioner innen demonstrasjon av ny teknologi som
reduserer utslipp fra skipsfarten. Selskapet var det første til å ta i bruk
LNG-drivstoff og batteriteknologi i offshoreskip. Med sitt nyeste tilskudd til
flåten vil Eidesvik igjen bryte grenser med introduksjonen av verdens mest
miljøvennlige fartøy innenfor sine driftsområder. Fartøyets fremdriftssystem
vil bestå av et batteri-hybridsystem og motorer som kan operere på både metanol
og diesel. Denne revolusjonerende kombinasjonen representerer ikke bare et
betydelig fremskritt innen utslippsreduksjoner, men setter også en ny standard
for bransjen.
Fartøyet
skal bygges ved Sefine Shipyard i Tyrkia med levering tidlig i 2026. Det nye
fartøyet vil være utstyrt for inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonsarbeid
(IMR). Ved levering vil det gå inn på en 3 til 5-årskontrakt med Reach Subsea.
"Det
nye tilskuddet til Eidesviks flåte passer perfekt med selskapets strategi, som
er basert på bærekraftige skipsløsninger og langsiktige partnerskap med våre
kunder. Det allsidige fartøyet er designet for å møte behovene til både olje-
og gassnæringen og offshore vind-industrien. Denne fleksibiliteten øker vår
konkurranseevne i framtidens energimiks", sier administrerende direktør i
Eidesvik Offshore, Gitte Gard Talmo.
Eidesvik
og Agalas ser timingen for fartøyet som utmerket, ettersom etterspørselen etter
fartøyer i subsea-markedet er i ferd med å overgå tilbudet. Selskapene
forventer også betydelig vekst innen offshore vind dette tiåret.
Mats
Nygaard Johnsen, administrerende direktør i Agalas, uttrykker entusiasme for
samarbeidet og sier: "Ved å samarbeide med Eidesvik på denne muligheten
kombinerer vi styrkene til to norske rederier og skaper et verdensledende
fartøy som integrerer funksjonalitet, grønn teknologi og svært dyktige
personell”.
Et topp moderne subsea fartøy
Sammen
med skipsdesigner NSK Ship Design, har Agalas utviklet et svært fleksibelt
fartøy med topp moderne design, komfort og funksjoner. Det måler 99,9 meter i
total lengde med en bredde på 21 meter, og har plass til 100 personer. Utstyrt
med en 150 tonns bølgekompenserende (AHC) kran og et romslig dekkareal på
omtrent 900 kvadratmeter, egner det seg svært godt for å utføre IMR- og
konstruksjonsarbeid.