Meny
26.09.2014

Effektivt håndteringsutstyr sikrer stor vekst

Hjemmebryggeriet Nøgne Ø på Rygene Kraftstasjon utenfor Grimstad har de siste årene opplevd en eksplosiv vekst med sitt håndverksøl på det nasjonale og internasjonale markedet. I dag er de blant de 100 beste bryggeriene i sin sjanger på verdensmarkedet. Produksjonen har eksplodert og krever kontinuerlig nytenkning for å utnytte utstyrsparken maksimalt. – Investering i høyoppløselig blekkstråleskriver fra Barcom og ny eskebretter har forenklet pakkeprosessen, sier logistikksjef Sigbjørn Haugereid og produksjonssjef Edvard Hortemo.


I 2011 kom Nøgne Ø til et metningspunkt. – Da fikk vi en ny tappelinje som var vesentlig raskere enn den gamle. Fra 2010 til 2011 økte produksjonsveksten med over 120 prosent. Vi var derfor avhengig av en blekkstråleskriver og eskebretter som effektiviserte pakkeprosessen. Blekkstråleskriveren skriver på begge langsidene av kartongen, sier Haugereid og Hortemo.
 
All informasjon på kartongen skjer i henhold til GS1-standarden og omfatter strekkode, dato, batchnummer og antall enheter i D-pak.  

Øker effektiviteten
– Investeringen i blekkstråleskriver og eskebretter har styrket økonomien og effektivisert arbeidsoperasjonene for våre medarbeidere i tappe- og pakkelinjen. Den har fjernet en flaskehals for klargjøring av esker/kartonger før pakking av flasker. Før deltok alle som kunne krype og gå i bedriften og i familier, med å brette esker og sette på klistremerker før neste dags produksjon. Investeringen i utstyret har redusert forbruket, medført færre stopp og kuttet vedlikeholdet, sier Haugereid og Hortemo.  

Informasjon direkte på esken
Nøgne Ø investerte i Matthews Viacode T100, som kan skrive direkte på kartongen. Dette bidro til å øke effektiviteten samtidig som kostnadene ble redusert. Tidligere benyttet de fortrykte kartonger. – Med Viacode kan de skrive all informasjon direkte på esken, sier kundeansvarlig Terje Gulbrandsen hos BarCom Labelling AS. Han legger til at samarbeidet med Matthews sikrer kundene produkter og løsninger av høy kvalitet. 

Godt samarbeid
De kan fortelle at samarbeidet med BarCom har fungert meget bra både når det gjelder levering, igangsetting og i forbindelse med service og vedlikehold. – Oppstår uforutsette hendelser, er leverandøren på pletten enten via telefon eller med personlig oppmøte, forteller Haugereid og Hortemo. 

Kronglete vei til suksess
Veien frem til suksess for Nøgne Ø har vært kronglete og preget av mye dugnadsånd. Bryggeriet ble etablert i 2002 av gründerne Kjetil Jikiun og Gunnar Wiig. 
  – Som langdistanseflyger i SAS fikk Kjetil kunnskap om tradisjoner med håndverksøl i USA. Han kjøpte inn råvarer i amerikanske bryggeributikker. Oppglødd og full av iver startet de brygging av øl hjemme på kjøkkenbenken. Her holdt de på til Jikiuns kone ble lei av alt ølsølet og kastet dem ut av kjøkkenet. Bryggingen fortsatte i en garasje på Bergemoen mellom Arendal og Grimstad. Etter relativt kort tid trakk Wiig seg ut av virksomheten, forteller markedssjef Tom Young. 

Store forventninger
– Jikiun hadde store forventninger til salget av garasjeølet og mente det ville bli en salgssuksess på det norske ølmarkedet. Forventningene ble skrudd flere hakk ned da ølet fikk en heller lunken tilbakemelding hos lokale serveringssteder. De mente det ikke holdt mål. Til tross for en heller negativ tilbakemelding ga han ikke opp. Jikiun tok med seg ølet på sine mange flyreiser og presenterte det for kunder i USA, England, Danmark og Sverige. Her ble det godt mottatt. De første årene var det eksportmarkedet som reddet virksomheten fra å gå konkurs. Med sin ukuelige stå-på-vilje og tro på at ølet ville bli en suksess sto Jikiun løpet ut. Historien viste at han fikk rett, påpeker Young. 

Innenlandsmarkedet tar av
– I 2006 flyttet Nøgne Ø inn i nedlagte Rygene Kraftstasjonen med nytt bryggverk samtidig som innenlandsmarkedet tok av og eksportmarkedet styrket seg ytterligere. I dag står eksportandelen for 20 prosent av ølomsetningen, mens resten selges innenlands, sier Young. Han legger til at Nøgne Ø til tider har problemer med å dekke øl etterspørselen. – I dag leveres ølet til alle dagligvarekjeder, Vinmonopolet, tax-free butikker, restauranter og spesialiserte øl-puber som bare serverer øl.  Det siste året har ølproduksjonen økt med 40–50 prosent.  

Håndverksølmarkedet øker kraftig
Over 60 bryggerier produserer i dag håndverksøl i Norge. Faren for overetablering er til stede. – Mange tror at dette er et gullkantet marked. De færreste vet hvilket blodslit og ulønnet arbeid som skal til for å få slik ølproduksjon til å gå rundt. Hadde det ikke vært for Jikiuns ukuelige tro på det vi holder på med, hadde det for lengst vært kroken på døra. De fleste forbinder Nøgne Ø med at vi ble oppkjøpt av Hansa Borg i fjor for 58 millioner kroner. Faren er at flere aktører bare tenker profitt og ikke på produksjon av kvalitetsøl. Det kan fort skape et dårlig rykte i bransjen.   

Millionproduksjon
I 2007 produserte Nøgne Ø 400 000 liter øl mot 1,2 millioner liter i fjor. Årets produksjon er forventet til å bli på 1,5 millioner liter øl. I 2012 omsatte Nøgne Ø for 38 millioner kroner, mens den var på 50 millioner i fjor. Årets omsetning er budsjettert til ca. 60 millioner. Amerikanske Rate Bear har i flere år plassert Nøgne Ø på listen over verdens 100 beste håndverksbryggerier. På verdensbasis er det over 16 000 slike bryggerier.  

Sammensnekrede løsninger
Nøgne Ø har gode kunnskaper om produksjon-, logistikk- og distribusjonsrutiner. – Vårt produksjonsutstyr består i hovedsak av hjemmesnekrede løsninger. I produksjonsavdelingen er vi 11 vaktmestere som påser at brygging av øl, tapping og pakking av flasker skjer under ordnede forhold. Vi er i ferd med å vokse oss ut av Rygene Kraftstasjon. Til nå har vi flyttet ferdigvare-, flaske- og maltlageret til egnede lokaliteter i nærområdet. Hver uke distribueres det 120 paller med øl fra vårt hovedlager på Rygene, sier Haugereid, avslutter han.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no