Veianlegget
tar for alvor form. Første spadetak ble tatt i oktober 2018. Av
anleggsarbeid gjenstår fullførelse av et par konstruksjoner og noe
arbeider utenfor sikkerhetssonene. Veianlegget inneholder mange sensor-
og tekniske styresystemer, som bidrar til god trafikkavvikling og sikker
håndtering ved hendelser. Tiden frem mot veiåpning brukes til å sjekke
at alle systemer fungerer som de skal.
Åpner som planlagt
-
Testperioden (Site Acceptance Test) i samarbeid med Vegtrafikksentralen
er godt i gang og ser lovende ut, og her vies tunnelsikkerhet og
-teknologi spesiell oppmerksomhet. Dette er grunnlaget for
sikkerhetsgodkjenninger. Vi har vært tydelige på at vi forventer
veiåpning høsten 2022. Nå er arbeidet kommet så langt at vi styrer mot å
sette trafikk på ny E 39 i begynnelsen av november. Eksakt dato er ennå
ikke klarlagt, sier prosjektsjef Harald J. Solvik.
Etter
åpningen av firefeltsveien fra Kristiansand til kommunegrensen mot
Lindesnes vil strekningens motorveikryss (Grauthellerkrysset) i det
østlige grensesnittet, nær Kristiansand sentrum, bli fullført frem mot
våren 2023.
- Ved fullførelsen vil vi ha direkteførte ramper i
alle bevegelser fra og til sentrum, og tilsvarende tilrettelagt for E18
mot Oslo, via Ytre ring-prosjektet. I krysset kobles også det som blir
gamle E 39 vestover. Som en del av prosjektet, bygges også ny fylkesvei
til Mjåvann industriområde. Den sikrer industriområdets mange bedrifter
og arbeidsplasser direkteadkomst til ny E 39, forteller Harald J.
Solvik.
Halverer reisetid mellom Mandal og Kristiansand
Med
åpningen blir det sammenhengende firefelts motorvei med fartsgrense 110
km/t fra Kristiansand til Mandalskrysset. Derfra er det seks kilometer
med tilførselsvei med fartsgrense 90 km/t til sentrumsnært Mandal by.
Reisetiden mellom de to byene blir halvert, og knytter de to Agder-byene
tettere sammen som felles bo- og arbeidsmarked |