Drivstoff er ikke bare drivstoff
Opp mot ti år og utallige arbeidstimer går med når Shell utvikler et nytt drivstoff. På selskapets laboratorium i Hamburg jobbes det kontinuerlig med forskning og utvikling for å møte morgendagens drivstoffkrav.
Shell har
drevet med forskning og utvikling av drivstoff siden tidlig på 1900-tallet.
Bare i 2013 investerte selskapet 1,3 milliarder amerikanske dollar i forskning
og utvikling, hvorav en andel gikk til utvikling av høyteknologisk drivstoff
for moderne biler. Shell har flere laboratorier på verdensbasis hvor dette
arbeidet pågår, og til sammen rundt 200 forskere og ingeniører jobber daglig
med innovasjon og utvikling av nye drivstoff.
En av disse drivstofforskerne er italienske
Valeria Loreti, som har mange års fartstid i Hamburg som utvikler av nye
drivstoff for Shell. Hennes hverdag består av alt fra å komponere
tilsetningsstoffer i laboratorium, til å følge testingen i ulike motorer i benk
eller på landevei.
– Moderne motorer er komplekse
konstruksjoner, noe som også krever mye av drivstoffene. Vi samarbeider tett
både med bilfabrikanter og fagmiljøer på universitetsnivå for å kunne utvikle
de beste drivstoffene. Ikke alle vet at vi for eksempel har egne
tilsetningsstoffer for at dieselen ikke skal skumme under tanking, sier Valeria
Loreti.
– Våre differensierte drivstoff er for
eksempel utviklet med tilsetningsstoffer som blant annet smører, hindrer
avleiringer og beskytter mot korrosjon. Hensikten er å få en så perfekt stråle
– eller sky om du vil – som mulig, noe som optimaliserer forbrenningen. Skitne
injektorer forhindrer dette og senker effektiviteten til motoren, sier Valeria
Loreti.
Forskjellige
egenskaper
Moderne
drivstoff utvikles mer etter kundegruppers behov enn tidligere. Mens
drivstoffene Shell Diesel Extra og Shell FuelSave 95 har tilsetningsstoffer som
blant annet smører motoren og forhindrer avleiringer, har premiumdrivstoffene
V-Power Nitro+ 98 bensin og V-Power Nitro+ Diesel en kraftigere sammensetning
av tilsetningsstoffer som både renser motoren og holder den ren. V-Power Nitro+
er et mer høyteknologisk produkt som er mer kostbart å fremstille, lagre og
distribuere, og som derfor blir noe dyrere i pumpene.
– Det viktigste med våre differensierte
drivstoff er ikke bare at man kan spare noen få prosent under kjøring, men at
de er utviklet for å holde moderne motorer rene og effektive over tid. Dersom
man ønsker å spare ytterligere drivstoff, handler det rett og slett om
kjørestil. Kjører man økonomisk riktig, noe Shell anbefaler på det sterkeste,
snakker vi store besparelser både for lommeboken og miljøet, avslutter
markedssjef for drivstoff hos Shell, Thomas Danielsen.
Kilde: mynewsdesk.com