Cruisenæringen på god vei mot utslippsfrie cruise innen 2050
Til tross for fremskritt fremhever rapporten behovet
for utvikling og distribusjon av bærekraftig marint drivstoff.
Verdens
cruiserederier har det siste året tatt vesentlige grep for å bidra til
utslippsfrie cruise. I rapporten «Global Cruise Industry Environmental
Technologies and Practices» som slippes i dag, kommer det fram at skip som er
satt i ordre det siste året leverer på planene. 15% av skipene som skal
sjøsettes de kommende fem årene får brenselsceller eller batteridrift, og
landstrøm blir nå standard. Innen fem år har 85% av verdensflåten muligheter
for å koble seg til landstrøm. Rapporten lages av Cruise Lines
International Association (CLIA), som organiserer så og si alle store aktører
i den globale cruiseindustrien står bak rapporten. Bransjen har forpliktet
seg til en netto utslippsfri cruisetrafikk innen 2050 – og krabonutslippene
skal ned med 40% innen 2030, målt mot 2008. Begge disse målene er i tråd med
Parisavtalen og den Internasjonale Sjøfartsorganisasjonens (IMO) strategi. Årets miljørapport dokumenterer
at cruisenæringens tar innovative grep for nye, bærekraftige teknologier.
Rapporten trekker fram at stadig flere skip som skal sjøsettes i de kommende
årene vil inkludere nullutslippsteknologi i fremdriftssystemene og mulighet
for å ta i bruk landstrøm der det er tilgjengelig. «Innovasjon og ingeniørkunst er
kjernen i bransjens visjon for nullutslippscruise, sier
Kelly Craighead, president og administrerende direktør i CLIA. - Cruisenæringen fortsetter å bane vei
gjennom å investere tungt i nye teknologier og fremme utvikling av mer
bærekraftige drivstoff – i særdeleshet arbeides det med motorsystemer som kan
bruke et større utvalg eksisterende bærekraftige drivstoff. Samtidig arbeides
det med å muliggjøre bruk av landstrøm i både nye og eksisterende skip. Dette
er de fundamentale grepene som må gjøres for å avkarbonisere global
skipsfart, og vi handler nå for fremtiden.» Til tross for fremgang, er
rapporten tydelig på at en overgang til bærekraftig marint drivstoff*
fortsatt er avgjørende for å oppnå bærekraftsmålene til maritim industri, og
understreker viktigheten av offentlig støtte til forskning for å akselerere
utviklingen av drivstoff og gjøre dem både trygge, praktiske og skalerbare. «Cruisenæringen turbolader maritim innovasjon» sier Pierfrancesco Vago, styreleder i CLIA Global. «Vi trenger nå klar støtte fra myndigheter og beslutningstakere for å sikre at bærekraftig infrastruktur utvikles og for å fremme investeringene og innovasjonen som trengs for utviklingen av bærekraftige drivstoff i stor nok skala.» Rapporten trekker fram at de havgående cruiseselskaper fortsetter å redusere sine utslipp: Landstrøm – Cruiseselskapene fortsetter å investere betydelig i skipsflåtene sine for å sikre at landstrøm kan tas i bruk, slik at motorer kan være avslått i havner.
Flytende naturgass (LNG) som drivstoff – I rapporten observeres det at 61% av nybygde skip
vil benytte seg av LNG som primært drivstoff. Bruken av LNG reduserer
partikkelutslipp (PM) med mellom 95% og 100%, reduserer svovelutslipp
til praktisk talt null og reduserer nitrogenutslipp med opp til 85%. Som
et overgangsdrivstoff gir LNG store umiddelbare fordeler, samtidig som
disse skipene vil kunne oppgraderes til fremtidige generasjoner av
bærekraftige maritime drivstoff. Eksosrensesystemer (EGCS) - Mer enn 79% av den globale trafikkapasiteten
benytter seg av EGCS for å møte utslippskravene som stilles i dag, en
økning på 7% siden 2021. Samtidig vil 81% av nybygde skip som ikke er
laget for drift på LNG være utstyrt med EGCS. Avanserte rensesystemer for avløpsvann – 100% av nye bestilte skip skal ha avanserte
rensesystemer ombord, og i dagens flåte av CLIA sine havgående fartøyer
har 78% tilsvarende gode systemer. Dette representerer en økning på 9%
sammenliknet med 2021. |