
Bytter ut dieselbussene med elbusser: Sparer 140 000 liter diesel årlig
Avinor Oslo lufthavn og Onepark har gått sammen om å erstatte
dieselbussene som frakter passasjerer til og fra parkeringsplassene, med
elektriske busser. Første bussen har nå ankommet.

Egil Skarpsno og Siv Bente
Flønes hadde kjørt elbil fra Alvdal og nå tok de elbussen til terminalen. Foto:
Katrine Lunke/Apeland
–
Det er et mål at Oslo lufthavn skal være fossilfri innen 2030. Da må alle
steiner snus og vi er derfor godt i gang med å elektrifisere kjøretøyene våre,
eller få dem over på biodrivstoff, forteller Bent Arne Skatvedt, direktør
eiendom og kommersiell på Oslo lufthavn.
For både Avinor og Onepark er det viktig å
erstatte fossilbiler og busser med elektrisk eller biodrivstoff. Med nye
elektriske busser til og fra parkeringsplassene spares utslipp tilsvarende 600
store personbiler (SUV).
– Vi synes det er svært positivt at Avinor
som en stor offentlig aktør, stiller høye miljøkrav. Det gjør at vi må utvikle
oss, samtidig som det bidrar til å sette høyere miljøstandard for hele
bransjen, sier Mona Elisabeth Gladhus, bærekraftsansvarlig og markedssjef i
Onepark.
– Å gå fra diesel til elektriske busser er en
stor milepæl for oss i Onepark. Nå blir det ikke lenger eksos fra våre shuttlebusser
på Oslo lufthavn og det reduserer vårt totale CO2-avtrykk. Det tror vi også de
reisende vil sette pris på. Vi er stolte av å endelig ha første elektriske buss
på plass på Oslo lufthavn, sier Eirik Loftesnes, regionsjef i Onepark.
Sparer tusenvis av
liter diesel
Parkering er viktig for mange passasjerer,
ikke alle har mulighet til å reise kollektivt til flyplassen fra der de bor.
Samtidig ønsker Avinor å tilrettelegge så godt som mulig for bærekraftig
transport.
– Det innebærer også å kunne lade
elbilen, eller som nå å kunne ta elektrisk buss fra parkeringsplassen og inn
til terminalen, forteller Jørn Roald Wille, som er forretningsutvikler på
Avinor Oslo lufthavn, og tilføyer:
– Det å
kunne spare over 300 tonn CO2 årlig ved å gå bort fra diesel og over på elbuss
er ett av mange viktige bidrag for å nå målet om å levere en bærekraftig
flyplassdrift.