Meny
01.06.2013

Bosch tester automatisk kjøring på tyske veier

Målet med testingen er å prøve ut og forbedre selvstyrende og automatisk kjørende biler i vanlige kjøresituasjoner. I en uavhengig rapport bekrefter TÜV SÜD virksomheten til Bosch’ sikkerhetskonsept. Ingenting taler mot en utprøving av forsøksobjektet i offentlig trafikk, er den klare konklusjonen i den skriftlige uttalelsen. Betydningen av denne uavhengige kontrollen understreker den ansvarlige Bosch-forretningsføreren Wolf-Henning Scheider slik: – Vi ser på fire-øyne-prinsippet som vår plikt.
Det første utviklingsskrittet er den autonome kjøringen på motorveier. På motorveier er terskelen lavere, for her finnes det verken tverrgående eller motgående trafikk og ingen fotgjengere. En sporholderassistent, en avstands- og hastighetsregulering og en sporskifteassistent styrer bilens manøvrering. De nødvendige informasjonene om omgivelsene rundt bilen registreres av radar- og videosensorer fra Bosch. Resultatene av testene skal alltid inngå i stadig økende automatiserte kjørefunksjoner, for eksempel i en køpilot, som styrer kjøretøyet helt automatisk ved lave hastigheter. Til vi kommer så langt gir testene oss allerede nå verdifulle erfaringer, for eksempel forsterker utviklingen av forbedrede nødbrems- eller vikesystemer. – Undersøkelsesresultatene hjelper til å gjøre bilkjøring enda sikrere og mer avslappet, sier Scheider.

Spesialutdannede bilfører bak rattet
Selv om teknikken allerede er beregnet for nesten alle situasjoner i motorveitrafikken, sitter spesialutdannede bilførere bak rattet. Kun medarbeidere som kjenner alle detaljene i sikkerhetskonseptet og som har gjennomgått en spesiell kjøreopplæring, får lov til å ledsage testkjøringen. For eksempel må de kunne reagere spesielt hurtig i potensielt kritiske situasjoner.

Mer enn 5000 ingeniører hos Bosch utvikler stadig mer ytelsesdyktige sikkerhets- og assistansesystemer. Disse danner grunnlaget for den automatiserte kjøringen. Målet til det ansvarlige prosjektteamet er å integrere de kommende funksjonene med sensorer, styreapparater og aktuatorer på en sikker måte i det komplette bilsystemet. Dette skjer på to steder: I Palo Alto i California arbeider ingeniører med funksjonsutviklingen, og systemintegrasjonen utføres i Abstatt i Schwaben i Tyskland.

Kilde: presswire.no

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no