20.12.2012
Bilens sikkerhetssystem blir helautomatisk
Antall biler på veiene øker kraftig, og med tettere trafikk øker også faren for ulykker. Tyske Bosch imøtekommer denne utviklingen med stadig mer avanserte og automatiske systemer.
– Sikkerhetssystemer gjør det mer sikkert, mindre stressende og mer miljøvennlig å kjøre bil. Bosch utvikler nye systemer, men forbinder også eksisterende funksjoner, og skaper således muligheter for bl.a. intelligent kjøring som gjør det mindre anstrengende å kjøre bil. Det er dessuten store perspektiver på området for kommunikasjon mellom flere kjøretøyer - alt sammen et skritt i retning av helautomatisk og ulykkesfri kjøring", forklarer Gerhard Steiger fra Bosch.
70 prosent færre ulykker med automatisk nødbremsing
Analyser av trafikkulykker viser at automatiske nødbremsesystemer kan redusere antallet og alvorlighetsgraden av ulykker i betydelig grad. En gjennomgang av tyske ulykkesstatistikker viser at nødbremsesystemet som ble lansert i 2010, potensielt kan redusere antallet kollisjoner med personskader fra ryggende biler med opptil 70 prosent. Når radarsensoren suppleres med en videosensor, kan systemet ikke bare identifisere veimerking og skilt, men også advare føreren hvis bilen er på vei ut av kjørefeltet sitt og bringe bilen tilbake i riktig posisjon. I tillegg gjør den bilen i stand til å registrere fotgjengere og gjenkjenne bevegelsesretningen deres.
Enklere, sikrere – og billigere
I utviklingen av nye sikkerhetssystemer søker Bosch både å gi bilistene merkbare fordeler og gjøre eksisterende løsninger billigere. Bosch vil eksempelvis snart utvide sin radarsensorportefølje med en mid-range-sensor som er mye rimeligere enn de langtrekkende modellene. Sensoren lar deg aktivere en cruisekontroll med hastigheter opptil 150 km/t, og den overvåker blindsoner og advarer føreren når bilens bakende nærmer seg et objekt - for eksempel ved rygging på en parkeringsplass. Med det nye, helautomatiske sensorsystemet kan du parkere bilen din i selv små luker uten å være redd for å skrape opp din egen eller andre biler.
Nye sensorfunksjoner på vei
I 2014 planlegger Bosch å lansere en ny stereo-video-sensor som bl.a. kan gjengi raske og nøyaktige 3D-opptak. Det avanserte systemet kan også måle avstanden til bilen foran og varsle føreren når avstanden faller under et sikkerhetsmessig forsvarlig minimum. Systemet vil samtidig forbedre sikkerheten til fotgjengere og gjøre det lettere å foreta unnamanøvre i tide.
Fremtidens GPS øker sikkerhet
Forbedrede navigasjonsdata vil i fremtiden gjøre det mulig å advare føreren om å senke farten før en skarp sving og kan også hjelpe bilisten med å redusere drivstofforbruket. En GPS-funksjon kan gi opplysninger om den aktuelle trafikksituasjonen og hastighetsbegrensninger, og kan velge den mest hensiktsmessige ruten på bakgrunn av bilens egenskaper og veiens topologi. Dermed reduseres både kjøretid og drivstofforbruket. Systemet er allerede i bruk i kommersielle kjøretøyer under navnet Eco.Logic. Perspektivene er enorme for fremtidens assistansesystemer, som vil være i stand til å analysere stadig mer komplekse trafikksituasjoner og handle enten uavhengig eller med støtte fra sjåføren av bilen - for eksempel ved å varsle om kryssende trafikk, gi informasjon om tåke eller is på veien, osv.
Kilde: presswire.no
– Sikkerhetssystemer gjør det mer sikkert, mindre stressende og mer miljøvennlig å kjøre bil. Bosch utvikler nye systemer, men forbinder også eksisterende funksjoner, og skaper således muligheter for bl.a. intelligent kjøring som gjør det mindre anstrengende å kjøre bil. Det er dessuten store perspektiver på området for kommunikasjon mellom flere kjøretøyer - alt sammen et skritt i retning av helautomatisk og ulykkesfri kjøring", forklarer Gerhard Steiger fra Bosch.
70 prosent færre ulykker med automatisk nødbremsing
Analyser av trafikkulykker viser at automatiske nødbremsesystemer kan redusere antallet og alvorlighetsgraden av ulykker i betydelig grad. En gjennomgang av tyske ulykkesstatistikker viser at nødbremsesystemet som ble lansert i 2010, potensielt kan redusere antallet kollisjoner med personskader fra ryggende biler med opptil 70 prosent. Når radarsensoren suppleres med en videosensor, kan systemet ikke bare identifisere veimerking og skilt, men også advare føreren hvis bilen er på vei ut av kjørefeltet sitt og bringe bilen tilbake i riktig posisjon. I tillegg gjør den bilen i stand til å registrere fotgjengere og gjenkjenne bevegelsesretningen deres.
Enklere, sikrere – og billigere
I utviklingen av nye sikkerhetssystemer søker Bosch både å gi bilistene merkbare fordeler og gjøre eksisterende løsninger billigere. Bosch vil eksempelvis snart utvide sin radarsensorportefølje med en mid-range-sensor som er mye rimeligere enn de langtrekkende modellene. Sensoren lar deg aktivere en cruisekontroll med hastigheter opptil 150 km/t, og den overvåker blindsoner og advarer føreren når bilens bakende nærmer seg et objekt - for eksempel ved rygging på en parkeringsplass. Med det nye, helautomatiske sensorsystemet kan du parkere bilen din i selv små luker uten å være redd for å skrape opp din egen eller andre biler.
Nye sensorfunksjoner på vei
I 2014 planlegger Bosch å lansere en ny stereo-video-sensor som bl.a. kan gjengi raske og nøyaktige 3D-opptak. Det avanserte systemet kan også måle avstanden til bilen foran og varsle føreren når avstanden faller under et sikkerhetsmessig forsvarlig minimum. Systemet vil samtidig forbedre sikkerheten til fotgjengere og gjøre det lettere å foreta unnamanøvre i tide.
Fremtidens GPS øker sikkerhet
Forbedrede navigasjonsdata vil i fremtiden gjøre det mulig å advare føreren om å senke farten før en skarp sving og kan også hjelpe bilisten med å redusere drivstofforbruket. En GPS-funksjon kan gi opplysninger om den aktuelle trafikksituasjonen og hastighetsbegrensninger, og kan velge den mest hensiktsmessige ruten på bakgrunn av bilens egenskaper og veiens topologi. Dermed reduseres både kjøretid og drivstofforbruket. Systemet er allerede i bruk i kommersielle kjøretøyer under navnet Eco.Logic. Perspektivene er enorme for fremtidens assistansesystemer, som vil være i stand til å analysere stadig mer komplekse trafikksituasjoner og handle enten uavhengig eller med støtte fra sjåføren av bilen - for eksempel ved å varsle om kryssende trafikk, gi informasjon om tåke eller is på veien, osv.
Kilde: presswire.no