Båt-boom for Optimar i sommer
Utstyrsprodusenten Optimar har i sommer signert en rekke kontrakter på levering av komplette fabrikker til fiskebåter.
I tillegg er det signert flere kontrakter på ombygging av både norske og utenlandske fiskefartøy.
Den store ordreinngangen sikrer arbeid for Optimar i lang tid fremover og gleder både ledelse og alle ansatte. – Dette er meget gode nyheter, og betryggende for oss som ansatte, sier ansattrepresentant i Optimar, Elisabeth Marie Vik.
Vil ha fullautomatiserte fabrikker
Hele fire fiskefartøy har inngått kontrakt med Optimar i løpet av de siste månedene: Geir AS, Atlantic Longline, Olympic og Prestfjord, for levering av komplett fiskefabrikk om bord deres nye fartøy. Linebåten Geir leveres med automatisert fabrikk og ombordfrysning. Line- og snurrevadsbåten til Atlantic Longline utstyres med automatisk filet og ombordfrysing. Mens trålerne til rederiene Olympic og Prestfjord skal utstyres med fullautomatisert fabrikk for HG (hodekappet rund fisk) og har store rekelinjer for sortering, koking og frysing av dypvannsreker. Leveringstid er i slutten av 2019 og begynnelsen av 2020.
- Til tross for at det er en betydelig investering, ser våre kunder den store verdien i fullautomatiserte fabrikker, både med tanke på lønnsomhet og kvalitet, sier Asbjørn Solevågseide i Optimar, som har hovedkontor på Valderøy i Møre og Romsdal.
Satser på norsk design
Ålesundsselskapet Skipsteknisk AS står bak design av båtene til Geir og Atlantic Longline, mens Rolls Royce er designer for rederiene Olympic og Prestfjord. Geir skal bygges ved Vågland båtbyggeri i Halsa kommune, Atlantic Longline ved Tersan Shipyard i Tyrkia mens Olympic skal bygges ved Cemre Shipyard i Tyrkia og Prestfjord skal bygges vedGondan Shipyard i Spania.
Flere kontrakter i sikte
I tillegg ser det positivt ut for leveranse til flere andre båter som foreløpig ikke kan nevnes med navn inntil formell signering er klar.
Leveranser om bord fiskefartøy har vært en del av kjernekompetansen til Optimar i løpet av de siste 30 årene. Dagens fabrikker er i stor grad fullautomatiserte og behovet for personell er minimalt sammenlignet med gamle manuelle fabrikker.
Kilde: NTB