Norge
er på god vei til å nå sitt ambisiøse mål om kun å selge nullutslippsbiler
etter 2025, med 79,1 %1 elbiler av nybilsalget første halvår av
2022.
Barn kjører allerede
elbilrevolusjonen, til tross for at de ikke kan sitte bak rattet selv. Det
viser en ny, global undersøkelse,
gjennomført av ABB E-mobility. Den avdekker at barn ikke bare utdanner
foreldrene sine i miljøspørsmål og kritiserer miljøkritisk oppførsel, men
også bidrar i diskusjoner rundt store kjøp som elbiler.
2500 foreldre (med barn i
alderen 8-16) og 2500 barn (8-16 år) deltok i studien. Undersøkelsen
involverte deltakere fra ABB E-mobilitys 10 største markeder: Canada, Kina,
Frankrike, Tyskland, Nederland, Norge, Sverige, Sveits, Storbritannia og
USA.
Funnene viser den avgjørende
rollen som neste generasjon spiller for å bidra til å redusere utslipp og
muliggjøre en mer bærekraftig fremtid.
- På Verdens Elbildag er det
oppmuntrende å se at interessen og besluttsomheten til unge mennesker, med
økende dialog og handling på tvers av generasjoner, for omstillingen til
lavutslippssamfunnet, sier Arne Sigbjørnsen, leder for ABB E-mobility i
Norge.
Med 8 av 10 foreldre og tre
fjerdedeler av barna som anser den globale miljøsituasjonen som dårlig,
viser undersøkelsen god dialog mellom generasjonene om årsakene til
klimaendringer og grep for å dempe dem.
Nesten halvparten av barna har
fortalt foreldrene sine at de må være mer miljøvennlige, mens 3 av 5
foreldre fortalte at de har blitt opplært av barna sine i miljøspørsmål.
Med 80 % av barna som svarer at
de tror de har muligheten til å påvirke foreldrenes kjøp av store ting som
ny familiebil, er det kanskje ikke overraskende at 78,6 % av foreldrene
sier at de ville bytte til en elbil eller hybrid hvis de skulle kjøpe ny
bil i løpet av de neste tre årene.
Undersøkelsen viser momentet
mot e-mobilitet og områder hvor det gjenstår arbeid. 8 av 10 foreldre sier
at det å ha installert en elbil-lader – slik som ABBs Terra AC-veggboks –
ville øke sannsynligheten for at de kjøper en bolig, noe som viser
viktigheten av å legge til rette for enkel og praktisk lading.
Med de unge allerede begeistret
for elektrifisering og foreldrene i økende grad på gang, er det helt klart
avgjørende at de voksne tar beslutningene som trengs for å støtte endring
nå.
ABB har på sin side forpliktet
seg til å overføre hele sin globale flåte på mer enn 10 000 kjøretøyer til
elbiler innen slutten av tiåret som en del av sin bærekraftsstrategi for
2030. Bare det siste året økte antallet ladestasjoner installert på
ABB-lokasjoner med 100 %, fra 545 til 1 082. Disse er fordelt globalt på
146 lokasjoner i 27 land. I tillegg utgjorde elbiler eller plugg-in
hybrider 44 % av ABBs nye kjøretøybestillinger globalt i 2021. |