Audi Q8 e-tron: Bedre rekkevidde, nytt design og nytt navn
I dag lanseres nye Audi Q8 e-tron. Oppfølgeren etter e-tron får en
rekkevidde på inntil 551 kilometer, raskere lading og nytt design. – Audi Q8
e-tron bygger videre på den enorme suksessen e-tron har representert så langt.
Med lengre rekkevidde og nye, lekre designelementer er bilen et ettertraktet
valg for både eksisterende og nye elbilkunder, forteller Norges Audi-direktør
Elin Sinervo.
Audi Q8 e-tron lanseres 9. november
Audi
e-tron har vært en enorm suksess siden lanseringen i 2018, og ble Norges mest
solgte nybil i 2020. For mange var Audi e-tron første møte med en premium
elektrisk SUV og hele 97 prosent av de som kjøper ny Audi velger elektrisk. I
dag lanseres arvtagerne etter Audi e-tron, med Q8 e-tron, Q8 Sportback e-tron, SQ8 e-tron og SQ8 Sportback e-tron. - Audi Q8 e-tron tar vår satsing på elbiler et steg videre. Nye detaljer innen både design og teknologi viser hvordan Audi hele tiden utvikler kjøregleden og Audi-opplevelsen, kompromissløst og uavhengig av drivlinje, forteller Sinervo. Lengre rekkevidde Med Audi Q8 e-tron, får kundene en rekkevidde (WLTP) på inntil 532 km for Audi Q8 e-tron 55 Advanced, og inntil 548 km for Audi Q8 Sportback e-tron 55 Advanced. Rekkevidden for Audi Q8 Sportback e-tron 55 S line er på inntil 551 km. I tillegg ser vi også helt nye designelementer og ny og forbedret aerodynamikk på bilen. Kundene vil også oppleve raskere lading og bedre batterikapasitet. Som forgjengeren produseres også Q8 e-tron CO2-nøytralt, og med enda mer bruk av resirkulert materiale. - Med Audi Q8 e-tron består den elektriske porteføljen fra Audi nå av åtte modeller. Vi skal gjøre vårt for at det kun selges nullutslippsbiler i Norge innen 2025, og kommer til å ha 20 modeller i Audis portefølje i løpet av de neste fire årene, forteller Sinervo. Navnebytte til Q8 e-tron er et tydelig signal om at Audi Q8 e-tron er toppmodellen i Audis elektriske SUV-utvalg. Og med ny grill og nye designelementer er Audis designspråk tatt et steg videre. Blant annet er de fire ringene todimensjonale, og grillen er gjort enda bredere. Maksimalt med romslighet og komfort Med en lengde på 4.915 meter, bredde på 1.937 meter og en høyde på 1.619 meter (Sportback) og 1.633 meter (SUV), representerer Q8 e-tron det ypperste av romslighet og komfort. Bilen har en akselavstand på 2.928 meter som gir god plass i baksetet, og et sjenerøst bagasjerom med 569 liter for SUV-en og 528 liter for Sportback. «Frunken» er også med videre fra forrige generasjons e-tron, med 62 liter med lagringsplass. Større batterikapasitet og høyere ladehastighet
Q8 50 e-tron har en netto lagringskapasitet på 89 kWh (95 kWh brutto), mens
Q8 55 e-tron og SQ8 e-tron har en netto lagringskapasitet på 106 kWh (114 kWh
brutto). Audi Q8 50 e-tron har en maksimal ladehastighet på 150 kW, og
tilsvarende 170 kW for Q8 55 e-tron og SQ8 e-tron. Det største batteriet kan
lades fra 10 til 80 prosent på 31 minutter. Audi Q8 e-tron kommer med Plug
& Charge-funksjonalitet. Komfort og sportslighet i skjønn harmoni
Nye Audi Q8 e-tron kommer selvsagt med luftfjæringer og kontrollert
støtdemping, og avstanden over bakken kan variere med hele 76 millimeter. Den
elektroniske stabilitetskontrollen gir dessuten bedre manøvrering av bilen,
og raskere respons ved styring i krappe svinger. Audi Q8 e-tron har også enda
bedre aerodynamikk, noe som gir en reduksjon i luftmotstand fra 0.26 til 0.24
cw for Q8 Sportback e-tron og fra 0.28 til 0.27 cw for Q8 e-tron. Praktisk parkering med fjernparkeringshjelp
Rundt 40 førerassistentsystemer er tilgjengelig i Audi Q8 e-tron. Opptil fem
radarsensorer, fem kameraer og 12 ultralydsensorer gir informasjon som
analyseres av en sentral førerassistent. En nyhet er remote park assist plus,
som vil være tilgjengelig for bestilling i løpet av 2023, og tidligst
tilgjengelig fra årsmodell 2024. Med den funksjonaliteten kan Audi Q8 e-tron
manøvrere seg selv inn i de trangeste parkeringsplassene, mens kunder
kontrollerer bilen gjennom myAudi-appen på sin telefon. Når bilen finner
endelig posisjon slår den seg av, setter på parkeringsbremsen og låser
dørene. Slik kan sjåføren mer komfortabelt gå inn og ut av bilen. Resirkulerte materialer
Audi Q8 e-tron er sertifisert som netto karbonnøytral. Audi bruker
resirkulert materiale i deler av bilens isolasjon, demping og i store deler
av interiøret. For eksempel er en del av materialet rundt bilens display
laget av resirkulerte flasker. Videre er flere sikkerhetskomponenter, for
eksempels dekslene over sikkerhetsbeltet, laget av bilplastavfall. Første kundebiler på veien våren 2023
Offisiell salgsstart av Audi Q8 e-tron er 14. november, og vi forventer å se
de første kundebilene på norske veier til våren. Modellene vil komme med mer
standardutstyr enn sin forgjenger. Startpriser er 658.100 kr for Q8 e-tron 50
og 751.100 kr for Q8 e-tron 55. For SQ8 e-tron er startprisen 841.100 kr.
Prisene er oppgitt uten frakt/klargjøring og før merverdiavgift og eventuelle
avgifter. |