Argo tilfører terrengkjøring nye dimensjoner
Med skånsom 6x6- og 8x8-drift etterlater hjulene til Argo spor som er nesten like lett som et fotavtrykk.
Importør Erling Sande AS mener selskapets ferskeste tilskudd har mange fordeler blant mange målgrupper i Norge – særlig for profesjonelle brukere med stadig økt miljøfokus.
Med drift på seks eller åtte hjul leverer Argo ytelser langt utover det man vanligvis forventer av terrenggående kjøretøy. Fremkommeligheten blir betegnet som ekstrem av både proffbrukere og privatbrukere over hele verden.
Og minst like viktig: Argo-kjøretøyene er med sine mange hjul og smarte beltemuligheter i mange tilfeller betydelig mer skånsomme mot miljøet enn andre alternativer. Dette opplyser Erling Sande AS, i en pressemelding.
Argo XTV (Extreme Terrain Vehicles) benyttes av profesjonelle og private aktører med spesielle transportbehov i terrenget. Fosen Nett i Sør-Trøndelag er en av aktørene som har benyttet Argo de siste årene i forbindelse med utføring av krevende oppdrag i terrenget.
Minst mulig spor
– Vi ønsker å etterlate minst mulig spor i terrenget etter oss når vi utfører vedlikehold på linjene. I svært krevende terreng er åttehjulingen til Argo det beste valget. Med belter påmontert er fremkommeligheten ekstrem god. Under bløte og vanskelige forhold flyter den oppå terrenget og etterlater mindre spor enn andre alternativer. Vi arbeider i en del utfordrende terreng og stiller til tider ekstreme krav til våre kjøretøy, sier logistikkansvarlig i Fosen Nett, Stig Erklev.
Stort bruksområde
Argo er et kanadisk selskap som har produsert terrenggående kjøretøy i mer enn 50 år.
I Norge benyttes Argo av blant andre Røde Kors, Bane NOR og sivilforsvaret. Øvrige brukere er brann- og redning, linje- og kraftselskaper, jakt og fiske, tunneldrift, bygg og anlegg, ski- og alpinanlegg, hyttetransport og turistforeninger.
Amfibiske egenskaper
Fordelene med Argo sammenliknet med andre terrengkjøretøy er mange. I tillegg til helt ekstreme terrengegenskaper har den amfibiske egenskaper og kan dermed flyte over elver og vann med fremdrift. Kapasiteten er stor både for transport av mennesker og utstyr. Det er ikke uten grunn at den er et svært attraktivt hjelpemiddel i forbindelse med redningsoppdrag over hele verden, når både personell, utstyr og skadede skal transporteres.
Med henholdsvis seks og åtte hjul øker også komforten for både fører og passasjerer. Den brede akselavstanden og de mange hjulene gir dessuten ekstremt god bakkekontakt og øker dermed sikkerheten.
Større bredde i utvalget
Erling Sande AS er en av de ledende aktørene i Norge på terrenggående kjøretøy. Selskapet har lenge hatt et ønske om å utvide bredden ytterligere med tilbud til kundegrupper med helt ekstreme krav til sin virksomhet.
– Nå har vi den bredden vi ønsker å tilby. Argo vil ikke erstatte våre firehjulinger fra Arctic Cat, Access og Hisun, men fungere som et ekstra tilbud for våre kunder, sier salgs- og produktsjef Thommas Fylling.
Argo produserer to serier terrengkjøretøy: en til rekreasjon og en for proffmarkedet. For rekreasjonsmarkedet er det modellen Avenger som med drift på sine åtte hjul er den mest solgte. Denne vil bli registrert som traktor og koster fra 158.320 (eks. mva.). Prisen på Argo starter på 111.920 kroner (eks. mva.) for rekreasjonsmodellen Frontier 6x6. Dyrest er proffmodellen Conquest som leveres med dieselmotor og fullspekket utstyrspakke etter behov.
Erling Sande AS har et solid landsdekkende distribusjonsapparat, og kjøretøyene til Argo vil på samme måte tilbys gjennom et landsdekkende forhandlernett.