Annonsørene vinner fotball-EM 2016
Fotball-EM er ikke bare stort for fotballfans – men også for annonsørene, som kan forvente 30 prosent vekst i mobilbesøk i det turneringen starter. Det viser en ny undersøkelse fra Adobe.
Det er ikke uten grunn at virksomheter velger å sponse høyprofilerte sportsbegivenheter. Under årets fotball-EM kan annonsørene forvente opp til 30 prosent vekst i mobilbesøk til sine websider, noe som er langt mer enn hva annonsørene under VM i Brasil i 2014 opplevde.
– Vi bruker smarttelefoner som aldri før, og annonsørene kan forvente en enorm vekst av besøk fra mobile enheter når turneringen starter. Allerede nå ser vi at en rekke virksomheter er bevisste på dette, og UEFA selv planlegger å bruke Periscope, Snapchat og Facebook for ‘live’ å nå ut til alle interessentene, sier Imran Afzal, nordisk markedssjef for Adobe Marketing Cloud.
Adobe har tidligere undersøkt hvor ofte forbrukerne byttet mellom enheter med ulik skjermstørrelse når de streamer innhold over nettet.
– En undersøkelse i fjor viste at 48 prosent av europeere skifter mellom enheter når de strømmer online video. Spesielt var et av de største irritasjonsmomentene trege mobilenheter. Derfor er EM en gyllen anledning for annonsører å markere seg litt ekstra ved å tilby en friksjonsfri mobilopplevelse når nettopp deres annonser dukker opp på skjermene – enten de er små eller store, sier Afzal.