Amerikanerne vil netthandle for over 100 milliarder dollar denne julen
Rekordstor julehandel, flere men rimeligere gaver og historisk omsetning på Cyber Monday. Dette er noen av spådommene i årets Adobe-rapport om julehandelen i USA.
De hektiske førjulsukene nærmer seg på ny – og trenden med økende julehandel på nettet fortsetter. I følge analysene i Adobes nye «2017 Holiday Shopping Prediction Report» vil netthandelen i USA øke med hele 13,8 prosent til over 100 milliarder dollar denne julen.
Flere, men rimeligere gaver
Amerikanerne kan likevel ikke glede seg til dyrere gaver. Det ventes å ligge flere – men rimeligere, gaver under treet i år.
– Våre analyser viser at amerikanerne i år vil bruke mer penger totalt sett, men på en litt annen måte. Tallene indikerer at forbrukerne vil kjøpe rimeligere, men også flere varer, så den samlede aktiviteten i mange nettbutikker vil øke, sier Jes Schyum, nordisk kommunikasjonssjef for Adobe.
Myke pakker, leketøy og elektronikk
Mye tyder på at klær, leker og elektronikk står høyt på ønskelisten i år igjen. I fjor økte salget av disse varegruppene med henholdsvis 39, 20 og 11 prosent fra året før, mens smykkesalget hadde en nedgang på 3 prosent. Disse tendensene forventes å fortsette i år.
Sosiale medier spiller også en viktig rolle. Over halvparten (56 prosent) av amerikanerne som benytter seg av sosiale medier sier de benytter seg av disse kanalene for å få inspirasjon og tips til julegaver.
Om undersøkelsen
Adobes «2017 Holiday Shopping Prediction Report» benytter av bl.a. Adobe Sensei, et sett med tjenester bestående av bl.a. kunstig intelligens og maskinlæring, og Adobe Analytics til å analysere anonymiserte data fra en trillion besøk på til over 4500 nettsteder i USA.