Meny
12.03.2019

"Alle" vil bruke AI for å bli dus med kunden

9 av 10 nordiske virksomheter prioriterer nå personalisering for bedre kundeopplevelser, men bare 1 av 4 er på ønsket nivå.

Nesten alle vil bruke kunstig intelligens innen to år. Dette fremgår av en ny Adobe-undersøkelse.
   Nordiske virksomheter satser på kunstig intelligens (AI) for å levere mer relevante og personaliserte kundeopplevelser uten å kompromisse med GDPR. Nesten 9 av 10 (89 %) planlegger å ha på plass AI-teknologi for slike formål innen utgangen av 2020.
   2 av 3 (67 %) virksomheter oppgir at de samler for mye data fra for mange kilder, og 57 % at de ikke klarer å prosessere dataene raskt nok. Nesten halvparten (46 %) mener GDPR har vært en begrensning for deres satsing på personalisering.
Adobes undersøkelse tyder på at nordiske virksomheter ser på AI som løsningen på disse utfordringene. De har ikke bare en ambisiøs tidsplan for implementeringen av teknologien, men 72 % ansetter folk med relevant kompetanse, og kunnskap innenfor IT, dataanalyse og kundeservice prioriteres høyest i rekrutteringen. 66 % driver intern kompetanseutvikling på området, med hovedfokus på markedsføring, etikk og kundeservice.
   – Nordiske selskaper vet at de trenger å komme nærmere kundene og gi dem mer personaliserte tjenester for å være relevante. Å komme opp på et nødvendig nivå for dataanalyse kan ha virket umulig for bare noen år siden. Med AI får man raskt viktig kundeinnsikt fra store mengder data, sier Imran Afzal, marketingsjef for Adobe i Norden.

Les om rapporten her: https://www.adobe.com/uk/artificial-intelligence.html

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no