ABBs hybride kraftsystem driver «Ship of the year»
«Vision of The Fjords» vant prisen på SMM 2016 i Hamburg og gir bærekraftig turisme på verdensarven Nærøyfjorden.
ABB-teknologi bidrar til utslippsfritt og nærmest lydløst, batteridrevet cruise på Vestlandsfjorden. «Vision of The Fjords» kombinerer et futuristisk utseende med ABBs hybride fremdriftssystem.
– Vi gratulerer rederiet, The Fjords, og verftet, Brødrene Aa, med prisen for årets skip.
«Vision of The Fjords» viser at et hybrid fremdriftssystem med energilagring er en god løsning for maritim transport, sier Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet.
ABB leverer også hybrid kraftsystem til blant annet sitt eget kabelleggingsfartøy og Torghattens nye bilferge, som begge skal i drift neste år. I tillegg leverer ABB kraftsystemet til verdens største helelektriske ferger, som trafikkerer strekningen Helsingør–Helsingborg. Her vil et helautomatisk, robotisert system sørge for effektiv lading av batteriene.
Onboard DC Grid
Til «Vision of The Fjords» har ABB levert en kompakt og lettvekts versjon av det prisvinnende Onboard DC Grid, et likestrømsbasert kraftnett om bord, som styrer og kontrollerer energistrømmen mellom dieselgeneratorene, fremdriftssystemet og ladestasjonen. Kraftnettet er nøkkelen til en effektiv integrasjon av energilagring i et moderne, maritimt kraftsystem med sin likestrømstruktur og integrerte kraft- og energistyringssystem. Batteriene blir ladet under seiling og ved kai.
Lydløs naturopplevelse
«Vision of The Fjords» kan frakte inntil 399 turister mellom Flåm og Gudvangen langs Nærøyfjorden i Sogn og Fjordane, en distanse på 32 km. Etter en transittetappe går den over til ren batteridrift. Dermed kan passasjerene nyte naturen tilnærmet lydløst i åtte knops fart. Nærøyfjorden er på Unescos verdensarvliste, hovedsakelig fordi den er mer eller mindre uberørt av menneskelig utvikling. Rederiet The Fjords startet driften i sommer og planlegger 700 turer i året.
«Vision of The Fjords» er bygd hos Brødrene Aa, som også hadde ideen til konseptet. Designen er inspirert av en sti som går oppover en bratt fjellside. Sightseeingbåten er 40 meter lang og 15 meter bred. Passasjerene kan bevege seg overalt på utsiden av skipet, og innvendig er det panoramautsikt.
«Ship of the year»-prisen er instituert av bransjebladet Skipsrevyen og kåres av en norsk fagjury. Statssekretær Dilek Ayhan i Næringsdepartementet stod for prisoverrekkelsen på den norske paviljongen på SMM, verdens største shippingmesse.