ABB-teknologi skal drive verdens første hybridskip for frakt av biomasse
Den japanske rederiforeningen har kunngjort at landets shippingindustri vil ta utfordringen med netto null klimagassutslipp i 2050.
Et av de viktigste initiativene er e5 Lab Inc., et konsortium som
består av Asahi Tanker Co., Ltd., Exeno Yamamizu Corporation, Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. og Mitsubishi Corporation, med formål om å utvikle skip som drives av fornybart.
For å ta tak i avkarboniseringsutfordringene som Japans sjøfa
rts-og maritime industri står overfor, har e5 Lab nylig avduket ROBOSHIP – et design for frakt av biomasse, drevet av et fullt standardisert, elektrisk fremdriftssystem for å oppnå nullutslippsoperasjoner i havner.
ABBs gode, globale rykte
Bygget av Honda Heavy Industries Co., Ltd. vil det 70 meter lange og 499 bruttotonns fraktskipet være utstyrt med ABBs komplette, modulariserte, elektriske fremdriftspakke, som muliggjør bruk av
flere energikilder for optimalisert driftseffektivitet og utslippsfri drift.
Ytterligere fordeler med systemet inkluderer redusert støy og vibrasjoner, lavere vedlikeholdskostnader og forbedrede
styreegenskaper som gjør det enklere å legge til og fra kaien.
– Samarbeidet med ABB har vært bedre enn forventet når det gjelder å levere verdensledende teknologi og effektivitet, det ultimate innen sikkerhet og pålitelighet og spesifikke reduksjoner i
størrelse og vekt, som er unikt for slike fartøy, sier Yasumasa Suetsugu, Chief Technology Officer hos
e5 Lab.
– Videre vil stor grad av digitalisering bidra til å redusere både drifts-
og vedlikeholdskostnader. Vårt mål er å gi et betydelig bidrag til å løse miljøutfordringene og redusere mannskapsarbeidet for kystfart i Japan.
– Vårt marine kraftsystemteam valgte å samarbeide med ABB base
rt på deres gode, globale rykte som en integrator av marine, elektriske systemer og pålitelige produkter og tjenester av høy kvalitet, forteller Masao Akamatsu, president i IHI Power Systems.
– Vi er stolte over å ha blitt valgt ut til dette banebrytende p
rosjektet som vil spille en betydelig rolle i arbeidet med å avkarbonisere japansk skipsfart, sier Juha Koskela, leder for ABBs maritime virksomhet.
– Elektrisk drevne skip er nøkkelen til skipsfartsindustriens bærekraftige fremtid – og vi setter vår ære i å gi våre kunder høyeffektive, elektriske fremdriftsløsninger som er i samsvar med
dagens regelverk og muliggjør integrasjon av utslippsfrie energikilder i fremtiden.
Fremtidssikrer skip
ABBs Onboard DC Grid kraftdistribusjonssystem er modulært og kan bygges for å passe ulike fartøystyper – fra de største, havgående skipene til mindre fartøyer med lavere kraftbehov som
opererer over kortere avstander og på innlands vannveier. Løsningen fremtidssikrer skip for å kunne benytte rene energikilder for nullutsl
ippsoperasjoner– uten at det går på bekostning av hastighet
eller rekkevidde. Onboard DC Grid reduserer også fotavtrykket til det elektriske utstyret ved å eliminere behovet for store transformatorer og hovedtavler. Dette skaper mer plass til last, gir større
fleksibilitet i posisjonering av systemkomponenter om bord og øker nyttelasten.
ABBs leveranse omfatter en standard systempakke med maskinvare for elektrisk fremdrift, inkludert fremdriftsmotorer, likestrømstavler, batterilagring og generatorer, og AB
B Ability Marine Remote Diagnostic System for kontinuerlig overvåking og fjernstøtte.