ABB og Royal Caribbean Group samarbeider for å gjøre «nødstopp» av skip sikrere og mer effektiv
• ABB Ability™ Marine Braking Assistance hjelper skip med å minimere
stoppetid og distanse, uten at det går på bekostning av styreevnen •
Opprinnelig utviklet på forespørsel fra Royal Caribbean Group, den nye digitale
løsningen forbedrer sikkerheten for skip, sjøfolk og passasjerer • Automatisert
bremsing sparer slitasje på kritiske skipssystemer
Automatisk nødstopp for skip gir økt sikkerhet og effektivitet (Bilde Royal Caribbean).
Da
verdens største cruiseskip, Wonder
of the Seas, la ut på sin jomfrutur i begynnelsen av mars 2022
var hun først i verden med den nye ABB Ability™ Marine Braking Assistance.
Det automatiske bremsesystemet er designet for trygge og jevne nødstopp. Det
er et resultat av samarbeid mellom leverandør og eier, initiert på
forespørsel av Royal Caribbean Group. Etter fullstendige sjøprøver av
skipsbygger Chantiers d'Atlantique og aksept fra eieren, er det DNV-godkjente
bremsesystemet et eksempel på hvordan teknologi kan utnyttes for å forbedre
sikkerheten for skip, sjøfolk og passasjerer. Ved å trykke på en knapp utløses
en automatisert bremsesekvens. Den optimaliserer vinkler og kraften til alle
Azipod® fremdriftsenheter basert på fartøyets posisjon, kurs og hastighet for
å gi maksimal bremseeffektivitet. Det er kritisk at operatørene har tid til å
ta seg av andre presserende saker mens de beholder kontroll over styringen. - Vi i ABB er stolte av å
introdusere ny teknologi til bransjen for bedre sikkerhet og tilføre verdi
for kundene våre. Den maritime bremseassistenten er et godt eksempel på et
samskapingsprosjekt hvor vi i samarbeid med Royal Caribbean Group har
utviklet en løsning som utgjør en operasjonell forskjell, sier Kalevi Tervo,
global programansvarlig i ABBs maritime virksomhet. - Innføringen av en
automatisert prosess som forbedrer sikkerheten har spesiell betydning i en
tid da myndighetene jobber videre med regelverk for autonome skip. Den maritime bremseassistenten
kan sammenlignes med blokkeringsfrie bremser (ABS) som bilførere forventer
som standard. Automatisering av bremsesekvensen minimerer også slitasje fra
kavitasjon (gassbobler) og oppvarming av bremsetransformatorer på systemene
under manuell kontroll. Nødstopp av et skip kan være
svært stressende. I motsetning til å bråbremse med en bil, resulterer full
gass aktover tap av styreevnen for akselbasert fremdrift. For et fartøy med
innkapslede thrustere, tillater nødstopprosedyren mye raskere stopp, med
begrenset styreevne, men den krever trinnvise, manuelle handlinger av
styrmannen når andre problemer krever oppmerksomheten. - Vi har en lang historie med
innovasjon for å forbedre sikkerheten til sjøs. Jeg er glad for at den
maritime bremseassistenten debuterer på våre skip, i tett samarbeid med ABB,
sier Anders Aasen, Vice President, Global Technical Operations, Royal
Caribbean Group. ABBs Process Automation |