ABB og tyske MAN Energy
Solutions har satt kursen for å hjelpe et sentralt fraktsegment med å
lette presset fra økende drivstoffkostnader og klimagassreguleringer.
En fersk avtale (MoU) ser for seg et dual-fuel elektrisk konsept basert
på MANs nye 49/60DF firetaktsmotor og ABBs Dynamic AC (DAC) system.
Konseptet tar sikte på å gi den operasjonelle fleksibiliteten som
redere trenger for å kutte karbonutslipp og drivstoffkostnader fra
tankskip for flytende naturgass (LNG). I tillegg til en felles
konseptstudie, omfatter samarbeidet deling av tekniske data samt temaer
som grensesnitt og systemintegrasjon.
Dual-fuel-motorer er en
effektiv vei til renere drivstoffalternativer, samtidig som de kan
kjøres på konvensjonelt drivstoff ved behov. MANs nyeste 49/60DF
firetaktsmotor kan kjøre på LNG, diesel, biodrivstoffblandinger og
syntetisk naturgass. I ABBs DAC-konsept kombinerer det elektriske systemet
fordelene ved konvensjonell vekselstrøm med variabel frekvens som kan
justere generatorbelastningen til motorhastigheten, og dermed
optimalisere det totale drivstofforbruket kontinuerlig. Installasjon av
energilagring i kraftsystemet vil også bidra til bedre
drivstoffeffektivitet.
- Kunder krever effektive
og fleksible fremdriftssystemer for å reagere raskt på endrede
markedsforhold og oppnå best mulig utnyttelse av sine eiendeler, sier
Elvis Ettenhofer, leder for Marine Four-Stroke i Asia Pacific hos MAN
Energy Solutions. - Denne avtalen representerer et godt konsept fra MAN
og ABB ved å bruke våre teknologier til å levere neste generasjons,
dual-fuel elektriske (DFE+) fremdriftskonsept. Denne teknologien vil
hjelpe kundene med å redusere CO2-avtrykket og drivstoffkostnadene, og
gi fleksibilitet i driften. ABBs DAC og globale tilstedeværelse er en
ideell match for vår nye firetaktsmotor.
- Stadig skjerpede krav til
utslipp krever kontinuerlig innovasjon innen marin fremdrift, sier Rune
Lysebo, global salgssjef for ABB Marine & Ports. - For å være
virkelig fremtidssikre, må skip som bygges i dag kunne stole på
fleksibilitet i energikilder og -bærere. Det nye kraft- og fremdriftssystemet
vil være optimalisert for effektivitet og samsvar, og ha den
fleksibiliteten som trengs for å oppnå best ytelse.
Det nye fremdriftskonseptet
vil være egnet for LNG-skip, FSUer (Floating Storage Units) og FSRU
(Floating Storage and Regasification Units).
Et kombinert dual-fuel
elektrisk kraft- og fremdriftssystem kan installeres med energilagring
for å forbedre laststyringen eller kombineres med ABBs Azipod®
elektriske fremdrift. MAN og ABB vil også utforske integrerte
brenselceller etter hvert som teknologien modnes.
Den internasjonale
sjøfartsorganisasjonens EEXI (Energy Efficiency Existing Ship Index)
for eksisterende skip og CII (Car-bon Intensity Indicator)
rapporterings- og vurderingsregime vil tre i kraft 1. januar 2023, og
representerer et reelt utgangspunkt for global skipsfarts reise mot
sine 2030- og 2050-mål for å redusere karbonutslipp.
MAN Energy Solutions
gjør det mulig for sine kunder å oppnå bærekraftig verdiskaping i
omstillingen mot en karbonnøytral fremtid. For å møte morgendagens
utfordringer innen marin, energi og industri, forbedrer vi effektivitet
og ytelse på et systemisk nivå. Vi har ledet an innen avansert
ingeniørfag i mer enn 250 år, og vi tilbyr en unik portefølje av
teknologier. MAN Energy Solutions har hovedkontor i Tyskland og
sysselsetter rundt 14 000 personer på over 120 anlegg globalt. Vårt,
MAN PrimeServ, tilbyr et stort nettverk av servicesentre til våre
kunder over hele verden.
|