Meny
26.09.2022

ABB og MAN samarbeider om dual-fuel elektriske fremdriftsløsninger for LNG-skip

• ABB og MAN Energy Solutions har signert en avtale (Memorandum of Understanding, MoU) for å utvikle en fremdriftsløsning som vil redusere karbonavtrykk og drivstoffkostnader samt å øke driftsfleksibiliteten til tankskip for flytende naturgass (LNG) • Dual-fuel elektrisk fremdriftsløsninger er basert på MANs nye firetaktsmotor 49/60DF og ABBs dynamiske vekselstrømsfordeling og kontrollsystem • Et fremtidssikret system for å optimalisere hovedmotorstrategien med dual-fuel, variabel hastighetskontroll og lastutjevning ved bruk av lagret energi


Avtalen ble signert på messen SMM i Hamburg nylig, fra venstre: Stig Leira (Transformation Program Manager, ABB Marine & Ports), Rune Lysebo (Global Head of Sales, ABB Marine & Ports), Marita Krems (Vice President, Head of Four-Stroke Marine & License, MAN Energy Solutions) og Elvis Ettenhofer (Head of Marine Four-Stroke – Region Asia Pacific, MAN Energy Solutions). 

ABB og MAN samarbeider om dual-fuel elektriske fremdriftsløsninger for LNG-skip

26.9.2022 11:00:00 | ABB

• ABB og MAN Energy Solutions har signert en avtale (Memorandum of Understanding, MoU) for å utvikle en fremdriftsløsning som vil redusere karbonavtrykk og drivstoffkostnader samt å øke driftsfleksibiliteten til tankskip for flytende naturgass (LNG) • Dual-fuel elektrisk fremdriftsløsninger er basert på MANs nye firetaktsmotor 49/60DF og ABBs dynamiske vekselstrømsfordeling og kontrollsystem • Et fremtidssikret system for å optimalisere hovedmotorstrategien med dual-fuel, variabel hastighetskontroll og lastutjevning ved bruk av lagret energi

Avtalen ble signert på messen SMM i Hamburg nylig, fra venstre: Stig Leira (Transformation Program Manager, ABB Marine & Ports), Rune Lysebo (Global Head of Sales, ABB Marine & Ports), Marita Krems (Vice President, Head of Four-Stroke Marine & License, MAN Energy Solutions) og Elvis Ettenhofer (Head of Marine Four-Stroke – Region Asia Pacific, MAN Energy Solutions).

ABB og tyske MAN Energy Solutions har satt kursen for å hjelpe et sentralt fraktsegment med å lette presset fra økende drivstoffkostnader og klimagassreguleringer. En fersk avtale (MoU) ser for seg et dual-fuel elektrisk konsept basert på MANs nye 49/60DF firetaktsmotor og ABBs Dynamic AC (DAC) system. Konseptet tar sikte på å gi den operasjonelle fleksibiliteten som redere trenger for å kutte karbonutslipp og drivstoffkostnader fra tankskip for flytende naturgass (LNG). I tillegg til en felles konseptstudie, omfatter samarbeidet deling av tekniske data samt temaer som grensesnitt og systemintegrasjon.

Dual-fuel-motorer er en effektiv vei til renere drivstoffalternativer, samtidig som de kan kjøres på konvensjonelt drivstoff ved behov. MANs nyeste 49/60DF firetaktsmotor kan kjøre på LNG, diesel, biodrivstoffblandinger og syntetisk naturgass. I ABBs DAC-konsept kombinerer det elektriske systemet fordelene ved konvensjonell vekselstrøm med variabel frekvens som kan justere generatorbelastningen til motorhastigheten, og dermed optimalisere det totale drivstofforbruket kontinuerlig. Installasjon av energilagring i kraftsystemet vil også bidra til bedre drivstoffeffektivitet.

- Kunder krever effektive og fleksible fremdriftssystemer for å reagere raskt på endrede markedsforhold og oppnå best mulig utnyttelse av sine eiendeler, sier Elvis Ettenhofer, leder for Marine Four-Stroke i Asia Pacific hos MAN Energy Solutions. - Denne avtalen representerer et godt konsept fra MAN og ABB ved å bruke våre teknologier til å levere neste generasjons, dual-fuel elektriske (DFE+) fremdriftskonsept. Denne teknologien vil hjelpe kundene med å redusere CO2-avtrykket og drivstoffkostnadene, og gi fleksibilitet i driften. ABBs DAC og globale tilstedeværelse er en ideell match for vår nye firetaktsmotor.

- Stadig skjerpede krav til utslipp krever kontinuerlig innovasjon innen marin fremdrift, sier Rune Lysebo, global salgssjef for ABB Marine & Ports. - For å være virkelig fremtidssikre, må skip som bygges i dag kunne stole på fleksibilitet i energikilder og -bærere. Det nye kraft- og fremdriftssystemet vil være optimalisert for effektivitet og samsvar, og ha den fleksibiliteten som trengs for å oppnå best ytelse.

Det nye fremdriftskonseptet vil være egnet for LNG-skip, FSUer (Floating Storage Units) og FSRU (Floating Storage and Regasification Units).

Et kombinert dual-fuel elektrisk kraft- og fremdriftssystem kan installeres med energilagring for å forbedre laststyringen eller kombineres med ABBs Azipod® elektriske fremdrift. MAN og ABB vil også utforske integrerte brenselceller etter hvert som teknologien modnes.

Den internasjonale sjøfartsorganisasjonens EEXI (Energy Efficiency Existing Ship Index) for eksisterende skip og CII (Car-bon Intensity Indicator) rapporterings- og vurderingsregime vil tre i kraft 1. januar 2023, og representerer et reelt utgangspunkt for global skipsfarts reise mot sine 2030- og 2050-mål for å redusere karbonutslipp.

MAN Energy Solutions gjør det mulig for sine kunder å oppnå bærekraftig verdiskaping i omstillingen mot en karbonnøytral fremtid. For å møte morgendagens utfordringer innen marin, energi og industri, forbedrer vi effektivitet og ytelse på et systemisk nivå. Vi har ledet an innen avansert ingeniørfag i mer enn 250 år, og vi tilbyr en unik portefølje av teknologier. MAN Energy Solutions har hovedkontor i Tyskland og sysselsetter rundt 14 000 personer på over 120 anlegg globalt. Vårt, MAN PrimeServ, tilbyr et stort nettverk av servicesentre til våre kunder over hele verden.


« Tilbake

 CMS by Makeweb.no