ABB ferdigstiller leveranse til verdens mest avanserte, isgående gasstankflåte
ABB i Norge har vært sentral i leveransen av banebrytende kraft- og fremdriftsteknologi til 15 tankskip.
Skipene skal frakte LNG fra Jamalhalvøya i Sibir til Asia og Europa året rundt, og er bygd for å kunne bryte is på over 2,1 meters tykkelse uten støtte fra isbrytere. Prosjektet er et av de største marineprosjektene i ABBs historie globalt. Det har vært ledet med teknisk ekspertise og prosjektstyring fra ABBs marinevirksomhet på Billingstad og Ulsteinvik i Norge.
– Den komplekse og omfattende leveransen viser at vi har ingeniørressurser og kompetanse i verdensklasse her i Norge, sier Sindre Sætre, leder for ABBs maritime virksomhet i Norge.
Kutter forbruk og utslipp
Hvert gasstankskip har en kapasitet på 170 000 m3 LNG, og har is-klasse ARC7. ABBs elektriske fremdriftssystem Azipod er en sentral del av den tekniske løsningen. Det girløse systemet sitter på utsiden av skroget og kan roteres 360 grader. Azipod kan kutte drivstofforbruket inntil 20 prosent sammenlignet med tradisjonelle, akselbaserte løsninger og er dermed en bidragsyter til grønt skifte til sjøs.
– Drivstoff- og utslippsreduksjon har gjort Azipod til det foretrukne valget for sikker, pålitelig, miljøvennlig og energieffektiv fremdrift i sårbare, arktiske strøk, forteller Sætre.
Til isbrytere
Den omfattende leveransen til gasstankskipene inkluderer også turboladere, generatorer, elektriske tavler, transformatorer, omformere og styring av fremdriftssystemene.
ABB har levert elektriske fremdriftssystemer til nærmere 100 isbrytere og isgående fartøy med total effekt opptil 45 megawatt (MW). Azipod-familien strekker seg fra 1 til 22 MW.