Meny
15.03.2021

ABB driver Sør-Koreas første utslippsfrie innlandsferge

ABB har landet en kontrakt med verftet Haemin Heavy Industries for å levere en komplett kraft- og fremdriftsløsning for Busan havnevesens første helelektriske passasjerferge.


Den nye fergen representerer første steg i sørkoreanske myndigheters plan om å erstatte 140 statseide, fossildrevne fartøy med renere alternativer innen 2030, i tråd med miljølovgivningen. Bærekraftig transport, inkludert fartøyer, vil spille en viktig rolle i Sør-Koreas plan om å bli karbonnøytrale innen 2050, fastsatt i landets Green New Deal, kunngjort i 2020.

Plass til 100 passasjerer
ABB er den første systemintegratoren valgt til dette initiativet og vil levere en komplett, elektrisk kraft- og fremdriftsløsning for katamaranen som skal leveres i 2022. Den 40 meter lange fergen vil ha kapasitet på opptil 100 passasjerer og fem besetningsmedlemmer og vil operere mellom Busans nord- og sørhavner. En rundtur tar omtrent éntime med en gjennomsnittshastighet på 13 knop (24 km/t). Økonomisk detaljer om kontrakten ble ikke offentliggjort.
   Den Busan-baserte skipsbyggeren Haemin, som spesialiserer seg på lette, miljøvennlige skip, og ABB har også signert en avtale om å samarbeide om andre fartøyprosjekter i fremtiden.
   – Vi er stolte over å ha blitt valgt som teknologileverandør for det første skipet i Sør-Koreas plan for en ren flåtefornyelse, sier Juha Koskela, leder for ABB Marine & Ports. – Vår avtale med Haemin representerer et stort fremskritt i det lokale markedet og støtter Sør-Koreas planer for bærekraftig skipsfart. Det er en del av vår strategi for å redusere globale utslipp fra skip. Bærekraft er en viktig del av verdien vi skaper for alle våre interessenter og det nye partnerskapet med Haemin er et eksempel på hvordan vi muliggjør et lavutslippssamfunn og bidrar til å bevare ressurser.

Fire rundturer uten lading
– Å få i oppdrag å bygge det første helelektriske fartøyet for det sørkoreanske markedet er en stor ære, sier Hyeong-seok Oh, konserndirektør i Haemin Heavy Industries Co., Ltd. - Vi gleder oss til å samarbeide med ABB. Deres velprøvde teknologi og lange tilstedeværelse i Sør-Korea er en sentral del av dette landemerkeprosjektet.
   Fergen blir drevet av to 1068 kWh batteripakker, som vil være en ren og fleksibel energikilde for fergen. Batteriene vil gi nok kraft for opptil fire rundturer før de lades under kailigge. ABBs Onboard DC Grid kraftdistribusjonssystem vil sikre at batterienergien leveres optimalt til fartøyets delsystemer, mens ABBs energistyringssystem (PEMS) vil kontrollere den totale kraftfordelingen, øke feiltoleransen og gi høy grad av pålitelighet.
   Når fergen er i drift vil den fjernovervåkes og støttes av eksperter fra ABBs globale nettverk av ABB Ability samhandlingssentre (Collaborative Operations Centers). Fjernstøtte og -tilkobling, sammen med avansert dataanalyse, aktivert av ABB Ability fjerndiagnose (Remote Diagnostics System), vil ytterligere forbedre fartøyets operasjonelle sikkerhet og sikre optimal ytelse, samtidig som det hjelper med å raskt oppdage og rette eventuelle feil om bord.

Over 130 batteriferger

Den globale fergeindustrien, som ifølge bransjeforeningen Interferry er ansvarlig for å transportere over 2 milliarder passasjerer årlig, er under press for å redusere karbonavtrykket. ABBs elektriske fremdriftsteknologi vil bety at Busans nye ferge umiddelbart oppnår den internasjonale sjøfartsorganisasjonens (IMO) globale mål om å kutte årlige utslipp med minst 50 prosent innen 2050 sammenlignet med 2008.
   Elektrifisering blir ansett som en av de viktigste løsningene for å redusere utslipp fra ferger over hele verden. Ifølge data fra Maritime Battery Forum er over 130 batteridrevne ferger i drift, med mer enn 90 i bestilling. ABB er langt fremme innen elektrifisering av ferger og støtter ledende fergeoperatører som P&O Ferries, Washington State Ferries og andre for å oppnå bærekraftige operasjoner.


« Tilbake

 CMS by Makeweb.no