ABB bidrar til 60 prosent drivstoffreduksjon på avansert kabelleggingsfartøy
Kabelleggeren NKT Victoria reduserer utslipp og drivstofforbruk med batterihybrid kraftsystem, landstrømstilkobling og avansert programvare for støtte av energieffektiv operasjon.
Kabelleggeren NKT Victoria reduserer utslipp og drivstofforbruk med batterihybrid kraftsystem, landstrømstilkobling og avansert programvare for støtte av energieffektiv operasjon (Ill. NKT).
Hjertet i teknologien er ABBs prisvinnende likestrøms kraft- og distribusjonssystem Onboard DC GridTM. Det har spilt en nøkkelrolle i fartøyets drivstoffkutt og er en del av et komplett ABB Ability System 800xA styringssystem og et 156 kilowattimer (kWh) batterilagringssystem.
- Vi er virkelig imponert over forskjellen med ABB-teknologi om bord, og spesielt Onboard DC Grid, sier Lars G. Carlsson, Vice President – Offshore Operations hos NKT. - Teknologien har bidratt til vår visjon om en mer bærekraftig og miljøvennlig fremtid for kabelleggingsfartøy. Våre erfaringer etter et års drift har gitt oss tillitt til Onboard DC Grids effektivitet og pålitelighet.
Norske Salt Ship Design forventet at skipet skulle få vesentlig drivstoff- og utslippsreduksjon.
- Vi er naturligvis fornøyd med ytelsene til det nye skipsdesignet, men må gi en del av æren til ABBs løsninger for optimalisering av ytelser og reduserte utslipp, forteller Tor-Henning Vestbostad, salgsdirektør hos Salt Ship Design. - Målene vi siktet mot da vi utviklet NKT Victoria er ikke lengre kun teoretiske, men har blitt bekreftet med reell driftserfaring.
Det 140 meter lange skipet ble designet, utviklet og levert gjennom et tett samarbeid mellom NKT, Salt Ship Design og ABB. Det er utrustet med høyeste grad av dynamisk posisjonering (DP3) og er en ny generasjon kabelleggere. Skipets løsninger muliggjør ABBs strategi «Electric. Digital. Connected.» som peker mot shippingbransjens digitale og oppkoblede fremtid.
Optimaliserer energieffektivitet
Onboard DC Grid og tilhørende programvareløsninger bidrar til økt effektivitet. I praksis betyr det at skipets motorer kan kjøres med variabel hastighet og bruke lagret energi for spissbelastninger og ved dynamisk posisjonering. Kabelleggingsutstyret om bord mates direkte fra likestrømspanelene, og ved bremsing sendes energi tilbake til batterilageret. Kraft fra batterilageret er også tilgjengelig ved lasting av kabel ved havn eller kabelfabrikk for utslippsfri drift. Som et alternativ kan også skipets landstrømstilkobling benyttes for nullutslippslasting.
De tre ABB Azipod-trusterne er blant 36 større fartøyskomponenter som genererer daglige datapakker på 80 MB fra 1500 signaler som analyseres om bord. Datapakkene sendes også til landbaserte ABB AbilityTM samhandlingssentre for fjernanalyse og diagnostikk, blant annet på Billingstad utenfor Oslo. NKT Victoria er også utstyrt med programvareløsninger som ABBs Performance Management System og beslutningsstøttesystemet Voyage Advisory System. Disse hjelper mannskapet å optimalisere skipets energieffektivitet i sanntid.
Fartøyet har oppnådd en reduksjon i CO2-utslipp på 60 prosent og NOx-reduksjon på 60-80 prosent, ved hjelp av såkalt selektiv, katalytisk reduksjon (SRC), som konverterer NOX-utslipp til vann og nitrogen, harmløse stoffer.
Kilde: NTB