Tøffere for båt- og biltyver
Organiserte kriminelle kjører biler ut av landet i store mengder. De fyller også containere med stjålne biler og båter og sender dem langt av gårde.
– Det er et stort marked for denne handelen i en rekke land. Mange stjålne biler ender opp i Russland, Hviterussland, Ukraina, på Balkan og i Afrika, sier politioverbetjent Knut Bråttvik i Kripos til Newswire. Han er politiets ekspert på dette salget, som er et stort problem i hele Europa.
– De siste årene har vi sett at antallet tyverier har gått noe ned i Norge, men tallet på biler som tas ut av landet minker likevel ikke, sier Bråttvik.
Finner verdiene
For å gjøre det vanskeligere for tyven er det lansert id-brikker, såkalte trackere, som kan plasseres i båt eller bil. Trackeren aktiveres hvis båten eller bilen flyttes av uvedkommende, og det blir sendt beskjed til en alarmsentral.
Trackeren er koblet opp mot posisjonssystemet GPS og mobilsystemet GSM. Det gjør at alarmsentralene kan følge med hvor den befinner seg. Sjansen for å få bilen eller båten tilbake, øker kraftig.
Problemet er at disse trackerene har vært kostbare. Med en installasjonspris på nær 10 000 kroner og relativt dyr årsavgift, har de ikke fått stor utbredelse i Norge, sier Trygve Huus.
Båter for 40 milliarder
If Skadeforsikring har nå bestemt seg for å gjøre trackerne så rimelige at langt flere vil benytte seg av teknologien. I fjor betalte norske forsikringsselskaper 370 millioner kroner i erstatninger etter biltyverier. Det ble også utbetalt 75 millioner kroner i erstatninger for stjålne båter.
Ifølge beregninger til if Skadeforsikring har den norske fritidsbåtflåten en forsikringsverdi opp mot 40 milliarder kroner. Erfaringene med trackerne er så gode at vi ønsker at flere forsikringskunder skal installere dem.
I Sverige har ingen biler med tracker blitt stjålet. Det er selvsagt ingen hundre prosent garanti, men det gjør arbeidet til tyvene langt vanskeligere, sier Huus.