Meny
16.03.2005

Digitaliserte konduktører

Raskere service, bedre arbeidsmiljø og mer korrekt informasjon er resultatet av DSBs satsing på nytt billettsystem.
Det danske togselskapet DSB transporterer mer enn 157 millioner passasjerer i året og skal utstyre alle sine 1350 konduktører med en hånddatamaskin og en bærbar etikettskriver. 

Til tross for at de fleste togbilletter i Danmark selges i billettlukene på stasjonene, kjøpes det likevel billetter for 60 millioner danske kroner direkte på togene per år. Med det gamle systemet måtte konduktøren benytte umoderne, manuelle kortlesere for alle billetter som ble kjøpt på denne måten og betalt med kort.

Bedre service og miljø
Nå har konduktørene i stedet en hånddatamaskin som kommuniserer med Zebra Technologies bærbare skrivere Cameo2 via Bluetooth.

Med det nye systemet har servicen til de reisende blitt betydelig forbedret, samtidig som arbeidsmiljøene for DSBs ansatte på togene også er blitt bedre. Alle de reisende kan nå lettvint betale med kort og skriveren skriver ut billetten.

Oppdaterte togtabeller
Tidligere var konduktørene også nødt til å bære med seg et antall tunge tidtabeller. Disse tabellene inneholdt ofte feilaktige opplysninger eller ble raskt uaktuelle. Nå finnes og oppdateres tabellene kontinuerlig direkte i hånddatamaskinen. På denne måten sparer hver konduktør cirka 20 minutter i begynnelsen av hver arbeidsøkt.

Tid som i stedet kan brukes til kontroll og salg av billetter ombord på togene. Fordi det nå går raskere å selge billetter, rekker hver konduktør å kontrollere flere av de reisendes billetter mellom hver stasjon, og derved reduseres ”snikkjøringen”.

Med det nye systemet er alle tidtabeller lagret i hånddatamaskinen som oppdateres daglig. Konduktørene våre kan nå gi de reisende korrekt og oppdatert informasjon om tilknytninger og avgangstider osv., sier Henrik Kristensen, trafikkinspektør hos DSB. Nå slipper konduktørene å skrive billetter for hånd og sparer på den måten mye tid.

Kaffe og billett på samme tid
På togene til DSB selges det også forskjellige kioskvarer og aviser, som tidligere ble tatt hånd om av et separat selskap med kontrakt på dette.

Det nye systemet har gitt DSB muligheter til mersalg, og selskapet har nå valgt å ta seg av dette salget selv. Passasjerene kan på den måten for eksempel kjøpe en kopp kaffe eller en avis samtidig som de betaler billetten. 
 
1350 konduktører digitaliseres
Det var i januar 2004 DSB startet den første pilottesten av det nye systemet. Det startet med 30 konduktører, for senere å bli utvidet med enda 200 i løpet av sommeren.

I mars 2005 vil ytterligere 500 konduktører begynne å bruke systemet, og til slutt, i august 2005, vil alle 1350 konduktører bruke hånddatamaskiner og Zebra skrivere.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no