16.03.2005
Create
Create er navnet på et EU-prosjekt som har som mål å øke bevisstheten rundt kreativitet og kreative prosesser i industri, produksjon, logistikk og bedriftsutvikling. Prosjektet er initiert av forskere ved universitetet i den italienske byen Udine.
Det skjer som et samarbeid mellom bedrifter og universiteter i Europa. I Norge er forskerer ved SINTEF i Trondheim involvert. Kreativitet – det å finne nye måter å løse problemer på – er svært viktig i industrien, som i samfunnet ellers. Men hvordan bli mer kreativ? Det finnes mange teknikker om hvordan man skal øke kreativiteten.
Det har det vært forsket på i mange år. Teknikker er vel og bra, men kreativitet handler ikke først og fremst om teknikk. Det handler om evner til å se saken i et nytt lys og om å ha riktige holdninger – det å være åpen for det nye og ukjente. Vi er nok alle født med kreative evner.
Vi vet det bare ikke, fordi vi ikke lar kreativiteten få utvikle seg. Vi velger det trygge og velprøvde fremfor det usikre og uprøvde. Derved låser vi oss i fastlagte tankemønstre og tråkker i oppgått spor der utallige mennesker har gått før oss.
Det er her Create kan yte sitt viktigste bidrag, for som rådgiver Sebastian Lombardo i SINTEF sier: ”Vår jobb er å få flere til å erkjenne at de faktisk er kreative.” Det er godt sagt.
Vi i Ny Teknikk håper at forskerne ved SINTEF lykkes. For det norske industri trenger, er mennesker som har tro på sine egne kreative evner, og som stadig utfordrer disse evnene.
Det skjer som et samarbeid mellom bedrifter og universiteter i Europa. I Norge er forskerer ved SINTEF i Trondheim involvert. Kreativitet – det å finne nye måter å løse problemer på – er svært viktig i industrien, som i samfunnet ellers. Men hvordan bli mer kreativ? Det finnes mange teknikker om hvordan man skal øke kreativiteten.
Det har det vært forsket på i mange år. Teknikker er vel og bra, men kreativitet handler ikke først og fremst om teknikk. Det handler om evner til å se saken i et nytt lys og om å ha riktige holdninger – det å være åpen for det nye og ukjente. Vi er nok alle født med kreative evner.
Vi vet det bare ikke, fordi vi ikke lar kreativiteten få utvikle seg. Vi velger det trygge og velprøvde fremfor det usikre og uprøvde. Derved låser vi oss i fastlagte tankemønstre og tråkker i oppgått spor der utallige mennesker har gått før oss.
Det er her Create kan yte sitt viktigste bidrag, for som rådgiver Sebastian Lombardo i SINTEF sier: ”Vår jobb er å få flere til å erkjenne at de faktisk er kreative.” Det er godt sagt.
Vi i Ny Teknikk håper at forskerne ved SINTEF lykkes. For det norske industri trenger, er mennesker som har tro på sine egne kreative evner, og som stadig utfordrer disse evnene.