Fjordbyplaner
Utviklingen av Fjordbyen ble vedtatt i Oslo bystyre i 2000, og Tjuvholmen og Bjørvika-Bispevika er allerede fristilt. I perioden 2005–08 skal også Vippetangen, Filipstad Sørenga-Grønlia fristilles. Dessuten skal containeromlastingen på Ormsund avvikles.
Oslo kommune ønsker å få flest mulige innspill til hvordan de tidligere havnearealene best kan utnyttes i fremtiden, og i begynnelsen av november avholdt Fjordbykontoret en ukes lang arbeidsprosess som ble oppsummert i tre alternative fremtidsbilder for Oslos sjøfront. Gruppene fikk hvert sitt tema som de skulle utvikle:
Oslo Park
Her var temaet at byen skulle være et møte mellom natur og kultur og et uttrykk for miljøvennlig, urban utvikling. Sjøfronten skulle brukes som arena for økt livskvalitet med fysisk utfoldelse og events. Oslos internasjonale image som den blå-grønne hovedstaden skulle styrkes.
Gruppen foreslo en ferge-/cruiseterminal på Filipstad. Over denne terminalen ble det foreslått et lokk med park og sykkelvei på toppen. Gruppen foreslo videre gjenbruk av siloen på Vippetangen og park på det området som nå er terminal for danskebåten. Det ble foreslått boliger i området Kongshavn/Sjursøya.
Oslo Large
I dette perspektivet er Oslo en internasjonal storby med intense og pulserende områder. Byens sentrum vokser, særlig mot sjøfronten med utvikling av store opplevelsesmessige kvaliteter, med forskning og utvikling, større institusjoner, variert næringsliv og høy og tett boligbebyggelse.
Denne gruppen foreslo Filipstad som energipark og expo-område for miljøteknologi og fremtidsboliger. Vippetangen ble foreslått som opplevelses- og velværesenter. Her ble det også foreslått basarhaller og underholdning. På Sjursøya skulle være et slags sentralt fergeområde og cruiseskip og utenlandsferger. Hele Ekebergskrenten skulle bebygges.
Oslo Network
Scenariet er her en by med flerkjernet struktur og en sosial arena med inkluderende, formelle og uformelle møtesteder. Byen vokser balansert både på sjøfronten og i byggesonen for øvrig.
Sjøfronten er en sekvens av varierte nabolag med egen karakter og identitet. Verdiskapning fremmes ved at mobil, høykompetent arbeidskraft driver relasjonsbygging i lokale, regionale og internasjonale nettverk.
Gruppen foreslo generelt at knutepunkter langs sjøen skulle knyttes sammen med bybane og båt. På Hjortnes ville de foreslå å bygge en kunstig øy med fergeterminal. Gruppen ville for øvrig ikke foreslå konkret plasseringen av diverse bygg og anlegg.
Mange har meninger
Også vanlige Osloborgere er blitt invitert til å komme med ideer til utviklingen av Oslos sjøfront. Her er noen av forslagene:
• Ny trikkelinje langs sjøen
• Ishall
• Høyhus
• Parker
• Gratis gjestehavn for småbåtfolket, en frihavn for snekkerfolket som vil på bytur
• Bystrand
• Fargelagte sykkelstier
• Gallerier og restauranter
• Bygg verdens 8. underverk!
• Utendørsarena for konserter og arrangementer i Bjørvika
• Bruke stille aftenvann til lys-, vann- og musikkspill
• Land møter vann: romantisk solnedgangsamfi ytterst på Sørengautstikkeren
• Forlystelsessted for forelskede par
• Oslo Hurtigbåt Terminal/Oslo Lokalbåt Terminal
• ”Oslo Fyr” – et storslått maritimt monument ved innseilingen til Oslo som kan ønske alle som ankommer byen vi Oslofjorden, velkommen.
Blant publikum var det delte meninger hvorvidt kornsiloen skulle rives. Alle tre arbeidsgruppene mente derimot at siloen burde beholdes.
Videre planer
Fjordbykontoret har for tiden en utstilling med resultatene fra plandugnaden. På nyåret vil det dessuten bli holdt to åpne seminarer der man kan få si sin mening om Fjordbyen. En utviklingsplan for Fjordbyen –Fjordbyprogrammet – vil bli sendt ut til høring i 2005.
Plane vil deretter sendt over til Byrådsavdelingen for byutvikling, og så vil det være opp til politikerne å legge planene videre. Sannsynligvis vil vi oppleve intense, politiske debatter om hvordan byens sjøside skal se ut. Ny Teknikk vil følge utviklingen og holde sine lesere informert.