08.11.2004
Topplokk fra Hydro til Ford/PSA V6 Diesel
Hydro-enheten Aluminium Castings skal levere topplokk i aluminium til dieselmotoren i den nye Ford/PSA Bi-Turbo Diesel.
Egenskapene ved dette produktet vil bli presentert på Aachen Colloquium for bil- og motorteknologi 5.–6. oktober under messen og kongressen Eurogress i Aachen i Tyskland. Dette går frem av en nyhetsmelding på Hydros hjemmeside.
Den nye 2,7-litersmotoren, som blant annet brukes i bilmodeller som Jaguar S-type, Land Rover og Peugeot 607, går for å være blant de beste i sin klasse og møter også kravene til utslippsstandardene EUR04.
Den høye ytelsen skyldes topplokket, som er utviklet og produsert av støperiet Mandl&Berger i Linz i Østerrike. Produksjonen er basert på Hydros Rotacast-prosess, som gjør at topplokket tåler en belastning på mer enn 180 bar.
Det er ventet en produksjon på 100 000 enheter i året. Topplokkene vil bli fraktet fra Østerrike til Fords motorproduksjon i Dragenham i Storbritannia.
Den nye 2,7-litersmotoren, som blant annet brukes i bilmodeller som Jaguar S-type, Land Rover og Peugeot 607, går for å være blant de beste i sin klasse og møter også kravene til utslippsstandardene EUR04.
Den høye ytelsen skyldes topplokket, som er utviklet og produsert av støperiet Mandl&Berger i Linz i Østerrike. Produksjonen er basert på Hydros Rotacast-prosess, som gjør at topplokket tåler en belastning på mer enn 180 bar.
Det er ventet en produksjon på 100 000 enheter i året. Topplokkene vil bli fraktet fra Østerrike til Fords motorproduksjon i Dragenham i Storbritannia.