08.11.2004
Solcelleforsker vant DnB NORs innovasjonspris
Norwegian Silicon Refinery (NSR) og forsker Reidar Stubergh er blitt tildelt DnB NORs innovasjonspris for 2004 for utvikling av miljøvennlig og kostnadseffektiv produksjon av solcellecilisium.
Prisen er på 250 000 kroner og ble delt ut av næringsminister Børge Brende i august.
Produksjonsprosessen som østfoldingen Stubergh har utviklet, kan også bidra til å gjøre produksjonen av hydrogen billigere og ble av juryen vurdert til å ha et stort potensial.
– En realisering vil bety mange nye arbeidsplasser og store miljøgevinster, sa Brende da han leste opp juryens begrunnelse. Juryen bestod av Finn Bergersen jr., Øystein Djupedal, Berit Kjøll, Shahzad Rana, Gerd-Liv Valla og Svein Aaser.
Sterk konkurranse
Av 288 innsendte forslag ble de ti ideene som juryen vurderte som de beste, plukket ut til innovasjonsprisens finale. Da finalistene ble presentert, forstod jeg at konkurransen var sterk, og jeg er stolt over å ha vunnet.
Jeg er også glad for at DnB NOR gir innovatører denne årlige muligheten, sier Stubergh. Han har forsket på produksjon av solcellesilisium siden 1985 og har satset på kommersialisering av forskningen siden 1997, da han opprettet NSR.
Stubergh får nå tilbud om gratis idétesting i DnB NORs innovasjonslaboratorium. Idétesten består blant annet av visualisering av ideen, test av attraktivitet og lønnsomhetsvurdering.
Nest best
I tillegg til førstepremien ble de to trøndelagsbedriftene Aaqualyng og Nacre AS tildelt hver sin andrepremie på 25 000 kroner. Aqualyng har utviklet en idé som skal redusere energiforbruket når saltvann avsaltes til ferskvann, mens Nacre har utviklet et hørselsvern som kombinerer hørselsbeskyttelse med muligheter for kommunikasjon med omverdenen.
Bred deltakelse
Ideer fra alle landets fylker var representert i årets konkurranse. Om lag halvparten av ideene kom fra Østlandet, 15 prosent fra Vestlandet, 11 prosent fra Midt-Norge, 11 prosent fra Sørlandet og 3 prosent fra Nord-Norge.
Ideer fra svært mange og ulike bransjer deltok i konkurransen, med informasjons- og kommunikasjonsteknologi (16 prosent), tjenesteytende næring (15 prosent) og shipping (8 prosent) best representert. Kvinneandelen var lav, bare 15 prosent av deltakerne var kvinner.
DnB NORs innovasjonspris ble etablert i 2003 og deles ut til den beste ideen for kunnskapsbasert næringsutvikling. Hensikten er å stimulere til økt verdiskaping i norsk næringsliv. Konkurransen er åpen for alle, både bedrifter og privatpersoner.
Produksjonsprosessen som østfoldingen Stubergh har utviklet, kan også bidra til å gjøre produksjonen av hydrogen billigere og ble av juryen vurdert til å ha et stort potensial.
– En realisering vil bety mange nye arbeidsplasser og store miljøgevinster, sa Brende da han leste opp juryens begrunnelse. Juryen bestod av Finn Bergersen jr., Øystein Djupedal, Berit Kjøll, Shahzad Rana, Gerd-Liv Valla og Svein Aaser.
Sterk konkurranse
Av 288 innsendte forslag ble de ti ideene som juryen vurderte som de beste, plukket ut til innovasjonsprisens finale. Da finalistene ble presentert, forstod jeg at konkurransen var sterk, og jeg er stolt over å ha vunnet.
Jeg er også glad for at DnB NOR gir innovatører denne årlige muligheten, sier Stubergh. Han har forsket på produksjon av solcellesilisium siden 1985 og har satset på kommersialisering av forskningen siden 1997, da han opprettet NSR.
Stubergh får nå tilbud om gratis idétesting i DnB NORs innovasjonslaboratorium. Idétesten består blant annet av visualisering av ideen, test av attraktivitet og lønnsomhetsvurdering.
Nest best
I tillegg til førstepremien ble de to trøndelagsbedriftene Aaqualyng og Nacre AS tildelt hver sin andrepremie på 25 000 kroner. Aqualyng har utviklet en idé som skal redusere energiforbruket når saltvann avsaltes til ferskvann, mens Nacre har utviklet et hørselsvern som kombinerer hørselsbeskyttelse med muligheter for kommunikasjon med omverdenen.
Bred deltakelse
Ideer fra alle landets fylker var representert i årets konkurranse. Om lag halvparten av ideene kom fra Østlandet, 15 prosent fra Vestlandet, 11 prosent fra Midt-Norge, 11 prosent fra Sørlandet og 3 prosent fra Nord-Norge.
Ideer fra svært mange og ulike bransjer deltok i konkurransen, med informasjons- og kommunikasjonsteknologi (16 prosent), tjenesteytende næring (15 prosent) og shipping (8 prosent) best representert. Kvinneandelen var lav, bare 15 prosent av deltakerne var kvinner.
DnB NORs innovasjonspris ble etablert i 2003 og deles ut til den beste ideen for kunnskapsbasert næringsutvikling. Hensikten er å stimulere til økt verdiskaping i norsk næringsliv. Konkurransen er åpen for alle, både bedrifter og privatpersoner.