
02.09.2004
Ormen Lange gir store rørfrakt-kontrakter
I forbindelse med Ormen Lange og Langeled-utbyggingen er Olympic Shipping, District Offshore, Solstad Shipping og Havila Shipping tildelt rørfrakt-kontrakter til en samlet verdi på ca. 285 millioner kroner.
Avtalen med de fire norske rederiene omfatter frakt av rør fra fire baser langs norskekysten og en base i England.Rørene skal bringes til leggefartøyene Solitaire og LB200 i forbindelse med rørlegging for Hydros Ormen Lange-prosjekt i Norskehavet og den tilhørende gasstransportledningen Langeled.
Langeled – som med sine 1200 kilometer blir verdens lengste undersjøiske rørledning – skal legges fra gassbehandlingsanlegget under utbygging på Nyhamna i Møre og Romsdal via Sleipner til Easington på østkysten av England.
Hydro er utbyggingsoperatør for Ormen Lange, inklusiv transportsystemet. Statoil har inngått kontraktene på vegne av Ormen Lange og Langeled-partnerskapet og skal stå for planlegging og gjennomføring av rørleggingen i samarbeid med Hydro.
I tillegg har Statoil inngått kontrakt på i størrelsesorden 15 millioner kroner med de samme selskapene for rørfrakt på det Statoil-opererte Snøhvit-feltet. Leggeperiodene er fra rundt mars til september/oktober 2005 og fra mars til august/september 2006.
Tildelingen omfatter seks fartøy: Olympic Orion, Olympic Princess, Skandi, Caledonia og Skandi Rona, i tillegg til to nye fartøy fra Havila og Solstad. Alle fartøyene skal benyttes i begge leggesesongene.
For den sørlige delen av Langeled skal rørene fraktes fra Farsund og Hartlepool i England, mens rørene for den nordlige delen fraktes fra Farsund, Ågotnes og Måløy. Rørene for Ormen Lange fraktes fra Kristiansund.
Partnere i Ormen Lange er Hydro (operatør for utbyggingsfasen), Shell (operatør for driftsfasen), Petoro, Statoil, BP og ExxonMobil. Langeled-partnerskapet består av de samme selskapene, pluss ConocoPhillips.
Langeled – som med sine 1200 kilometer blir verdens lengste undersjøiske rørledning – skal legges fra gassbehandlingsanlegget under utbygging på Nyhamna i Møre og Romsdal via Sleipner til Easington på østkysten av England.
Hydro er utbyggingsoperatør for Ormen Lange, inklusiv transportsystemet. Statoil har inngått kontraktene på vegne av Ormen Lange og Langeled-partnerskapet og skal stå for planlegging og gjennomføring av rørleggingen i samarbeid med Hydro.
I tillegg har Statoil inngått kontrakt på i størrelsesorden 15 millioner kroner med de samme selskapene for rørfrakt på det Statoil-opererte Snøhvit-feltet. Leggeperiodene er fra rundt mars til september/oktober 2005 og fra mars til august/september 2006.
Tildelingen omfatter seks fartøy: Olympic Orion, Olympic Princess, Skandi, Caledonia og Skandi Rona, i tillegg til to nye fartøy fra Havila og Solstad. Alle fartøyene skal benyttes i begge leggesesongene.
For den sørlige delen av Langeled skal rørene fraktes fra Farsund og Hartlepool i England, mens rørene for den nordlige delen fraktes fra Farsund, Ågotnes og Måløy. Rørene for Ormen Lange fraktes fra Kristiansund.
Partnere i Ormen Lange er Hydro (operatør for utbyggingsfasen), Shell (operatør for driftsfasen), Petoro, Statoil, BP og ExxonMobil. Langeled-partnerskapet består av de samme selskapene, pluss ConocoPhillips.