12.08.2004
MAN med over 1000 naturgassdrevne busser i Europa
MAN satser på alternative drivstoffer og motorer, spesielt når det gjelder bybusser og kollektivkjøretøy.
Fordelen med slike kjøretøyer er ekstremt lavt eksosutslipp og svært stillegående motorer sammenlignet med ordinære motorer. Over 1000 CNG-busser fra MAN er i daglig bruk, enten som komplette MAN-busser eller MAN CNG-chassiser (CNG er komprimert naturgass) med karosseri fra ulike leverandører.
En stor del av disse bussene opererer i Tyskland, men CNG-busser fra MAN er på veien også i andre europeiske land. Blant annet er 19 NÜ313 CNG-solobusser på plass i Lichtenstein, Stockholm har bestilt 10 NG313 CNG-leddbusser, mens 8 NL243 CNG-solobuser er levert til Italia.
Busser er også bygd på MAN CNG-chassis i Spania, Portugal og Australia. 188 av disse i Portugal, og 91 i Spania. MAN spiller en ledende rolle innenfor naturgassdrevne busser i Europa.
Produktene spenner fra mindre bybusser, via treakslede busser på 15 meter, til den forlengede 18-meters varianten. MAN naturgass-busser skiller seg utseendemessig fra dieseldrevne kjøretøyer ved den aerodynamiske ”hetten” på taket.
Her finnes lagringssystemet som består av 6 til 10 tanker for komprimert gass. Materialet i tankene er stål/aluminium kompositt eller hel kompositt.
Tanktype og -antall avhenger av ønsket aksjonsradius og trafikkmessige forhold; 450 km pr. dag kan normalt oppnås.
En stor del av disse bussene opererer i Tyskland, men CNG-busser fra MAN er på veien også i andre europeiske land. Blant annet er 19 NÜ313 CNG-solobusser på plass i Lichtenstein, Stockholm har bestilt 10 NG313 CNG-leddbusser, mens 8 NL243 CNG-solobuser er levert til Italia.
Busser er også bygd på MAN CNG-chassis i Spania, Portugal og Australia. 188 av disse i Portugal, og 91 i Spania. MAN spiller en ledende rolle innenfor naturgassdrevne busser i Europa.
Produktene spenner fra mindre bybusser, via treakslede busser på 15 meter, til den forlengede 18-meters varianten. MAN naturgass-busser skiller seg utseendemessig fra dieseldrevne kjøretøyer ved den aerodynamiske ”hetten” på taket.
Her finnes lagringssystemet som består av 6 til 10 tanker for komprimert gass. Materialet i tankene er stål/aluminium kompositt eller hel kompositt.
Tanktype og -antall avhenger av ønsket aksjonsradius og trafikkmessige forhold; 450 km pr. dag kan normalt oppnås.