Kamp om Norges nye kampfly
Norge har vært med på utviklingsprogrammet til JSF og investert betydelige beløp. Håpet har vært å sikre norske industribedrifter kontrakter som gjenytelse for å velge denne flytypen.
Men nå er det høyst usikkert om det blir noe å hente for norske bedrifter for amerikanerne har signalisert at de landene som til nå ikke har sikret seg slike kontrakter, ikke kan vente seg stor fremtidig produksjon.
Og Norge har dessverre ikke fått noen kontrakter av betydning ennå. Så det spørs om ikke det europeiske jagerflyet Eurofighter Typhoon ikke er et bedre alternativ.
Eurofighter, eller Typhoon som er den nye betegnelsen, er et samarbeidsprosjekt mellom industriselskaper i Tyskland, Storbritannia, Italia og Spania. Norge har undertegnet en industriutviklingsavtale, men har altså ikke bestemt seg for å kjøpe fly av denne typen.
Motorene, Eurojet 200, er utviklet av Eurojet i München som eies av Rolls Royce, MTU Aero Engines, Fiat Aviazione og ITP. De fire deltakerlandene har til sammen bestilt 620 fly.
I tillegg har Hellas og Østerrike bestilt 78 fly. Eurofighter er svært teknisk avansert der den mest avanserte datateknikken er tatt i bruk.
Flyet har den lengde på nærmere 16 meter og et vingespenn på 11 meter. Vingene er deltaformet. Flyet veier ett tonn og flyr naturligvis med overlydsfart.
F-35 Joint Strike Fighter bygges av Lockheed Martin. Flyet er resultat av et utviklingsprosjekt der USA, Storbritannia, Danmark, Nederland, Italia, Canada, Tyrkia og Australia har vært involvert.
USA vi anskaffe hele 2400 fly av denne typen for luftforsvaret og marinen. I likhet med Typhoon er flyet svært teknisk avansert med bruk av den mest moderne datateknologi.
Flyet er utstyrt med Pratt & Whitney F119.PW.100-motorer og veier noe over ett tonn. Det er nærmere 14 meter langt med et med vingespenn på 11 meter. Flyet har to halefinner.