12.08.2004
Superraskt lasteskip
Tar man en polynesisk kano, sper på med kreative ingeniører, moderne framdriftsteknologi og avanserte beregningsprogrammer, får man en pentamaran.
Pentamaranen eller framtidas superraske lasteskip er konstruert og designet ved MARINTEK i tett samarbeid med det engelske konsulentselskapet Nigel Gee and Associates Ltd. Finpussen på skipet, som bærer det beskrivende navnet Seabridge, skjer nå ved Skip- og havlaboratoriet i Trondheim.
Skipet er 300 meter langt, slank som en penn og krysser Atlanterhavet på mindre enn en uke – selv om det er fullastet med tunge trailere. Båten har hele fem skrog. Hovedskroget er nemlig så langt og smalt at det trenger fire støtteskrog for å holde seg stabilt.
De to støtteskrogene stikker ned i vannet, mens de to foran ligger like over vannoverflaten. Med sin spesielle form holder farkosten en fart andre lasteskip bare kan drømme om: Marsjfarten er på hele 40 knop (75 km/t).
Med en slik hastighet vil det enorme lasteskipet konkurrere med transport på land, og meningen er at det skal frakte tung last langs kysten av USA, i middelhavsområdet og mellom Nord- og Sør-Europa for å avhjelpe den økende transportmengden på veinettet. Kilde: Gemini, forskningsnytt fra NTNU og SINTEF.
Skipet er 300 meter langt, slank som en penn og krysser Atlanterhavet på mindre enn en uke – selv om det er fullastet med tunge trailere. Båten har hele fem skrog. Hovedskroget er nemlig så langt og smalt at det trenger fire støtteskrog for å holde seg stabilt.
De to støtteskrogene stikker ned i vannet, mens de to foran ligger like over vannoverflaten. Med sin spesielle form holder farkosten en fart andre lasteskip bare kan drømme om: Marsjfarten er på hele 40 knop (75 km/t).
Med en slik hastighet vil det enorme lasteskipet konkurrere med transport på land, og meningen er at det skal frakte tung last langs kysten av USA, i middelhavsområdet og mellom Nord- og Sør-Europa for å avhjelpe den økende transportmengden på veinettet. Kilde: Gemini, forskningsnytt fra NTNU og SINTEF.